Головна
>
Публічна Інформація
>
Освітні Програми, Що Реалізуються В Закладі Освіти Та Перелік Освітніх Компонентів, Що Передбачені Відповідною Освітньою Програмою
>
Освітня програма (ІІ ступінь - 5-9 класи) на 2024-2025 н.р.
Публічна Інформація / Освітні Програми, Що Реалізуються В Закладі Освіти Та Перелік Освітніх Компонентів, Що Передбачені Відповідною Освітньою Програмою
Освітня програма (ІІ ступінь - 5-9 класи) на 2024-2025 н.р.
04-10-2024, 22:47
ЗМІСТ
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА………………………………………………….
РОЗДІЛ І. ВИМОГИ ДО ОСІБ, ЯКІ МОЖУТЬ РОЗПОЧАТИ НАВЧАННЯ ЗА ОСВІТНЬОЮ ПРОГРАМОЮ……………………………………………....
РОЗДІЛ ІІ.ЗАГАЛЬНИЙ ОБСЯГ НАВЧАЛЬНОГО НАВАНТАЖЕННЯ НА ВІДПОВІДНОМУ РІВНІ, ЙОГО РОЗПОДІЛ МІЖ ОСВІТНІМИ ГАЛУЗЯМИ ТА РОКАМИ НАВЧАННЯ……………………………………………………..
РОЗДІЛ ІІІ.НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН, ЩО ПЕРЕДБАЧАЄ ПЕРЕРОЗПОДІЛ ГОДИН МІЖ ОБОВ’ЯЗКОВИМИ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНИМИ ПРЕДМЕТАМИ ПЕВНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ, ЯКІ МОЖУТЬ ВИВЧАТИСЯ ОКРЕМО ТА/АБО ІНТЕГРОВАНО З ІНШИМИ ПРЕДМЕТАМИ……………………………………………………………….…
РОЗДІЛ ІV.ПЕРЕЛІК МОДЕЛЬНИХ НАВЧАЛЬНИХ ПРОГРАМ ………………………..
РОЗДІЛ V.ОПИС ФОРМ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ТА ІНСТРУМЕНТАРІЮ ОЦІНЮВАННЯ…………………………………………
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Освітня програма опорного закладу освіти Кіцманський ліцей Кіцманської міської ради (далі – ОЗО Кіцманський ліцей) для 5-9 класів (для ОЗО Кіцманський ліцей та Валявської гімназії-філії ОЗО Кіцманський ліцей) розроблена на виконання Законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», постанов Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. №898 «Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти»зі змінами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2022 року № 972 та від 23 листопада 2011 року № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти», відповідно до Типових освітніх програм для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти, затверджених відповідно наказами Міністерства освіти і науки України від 19.02.2021 р. №235, від 09.08.2024 №1120 «Про внесення змін до типових освітніх програм для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти» та від 20.04.2018 № 405 «Про затвердження типової освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти».
Освітня програма ОЗО Кіцманський ліцей для 5-9 класів визначає зміст освіти та спрямована на досягнення прогнозованого результату діяльності, окреслює підходи до планування й організації єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення учнями обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом базової загальної середньої освіти (далі – Державний стандарт). У даній освітній програмі визначено вимоги до осіб, які навчатимуться за освітньою програмою базової середньої освіти; загальний обсяг навчального навантаження, навчальні плани; перелік модельних навчальних програм; рекомендовані форми організації освітнього процесу; опис інструментарію оцінювання. Освітня програма передбачає досягнення учнями результатів навчання (компетентностей), визначених Державним стандартом.
Освітня програма спрямована на формування загальної культури особистості учнів закладу освіти; їх адаптації до життя в суспільстві; створення основи для усвідомленого вибору та наступного освоєння професійних освітніх програм; виховання громадянськості, патріотизму, любові до Батьківщини, працьовитості, культури, поваги до прав і свобод людини, бережливого ставлення до екології та довкілля.
Освітня програма є чинною, починаючи від дати затвердження.
Освітня програма ОЗО Кіцманський ліцей для 5-9 класів спрямована на:
- формування у здобувачів освіти сучасної наукової картини світу;
- виховання працьовитості, любові до природи;
- розвиток в здобувачів освіти національної самосвідомості;
- формування людини та громадянина, яка прагне вдосконалювання та перетворення суспільства;
- інтеграцію особистості в систему світової та національної культури;
- формування загальної культури особистості, адаптації особистості до
життя в суспільстві;
- виховання поваги до прав і свобод людини, до культурних традицій та особливостей населення регіону, України та інших народів в умовах багатонаціональної держави;
- формування потреби здобувачів освіти до самоосвіти, саморозвитку, самовдосконалення.
Досягнення мети, тим самим призначення закладу освіти, забезпечується шляхом формування ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності, визначених Законом України «Про освіту»:
- вільне володіння державною мовою;
- здатність спілкуватися рідною та іноземними мовами;
- математична компетентність;
- компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій;
- інноваційність;
- екологічна компетентність;
- інформаційно-комунікаційна компетентність;
- навчання впродовж життя;
- громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей;
- культурна компетентність;
- підприємливість та фінансова грамотність;
- інші компетентності, передбачені Державним стандартом освіти.
Спільними для всіх компетентностей є такі вміння: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми.
Освітню програму побудовано із врахуванням таких принципів:
- дитиноцентризму і природовідповідності;
- узгодження цілей, змісту і очікуваних результатів навчання;
- науковості, доступності і практичної спрямованості змісту;
- наступності і перспективності навчання;
- взаємозв’язаного формування ключових і предметних компетентностей;
- логічної послідовності і достатності засвоєння учнями предметних компетентностей;
- можливостей реалізації змісту освіти через предмети або інтегровані курси;
- творчого використання вчителем програми залежно від умов навчання;
- адаптації до індивідуальних особливостей, інтелектуальних і фізичних можливостей, потреб та інтересів.
Освітня програма спрямована на всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей та розвиток самостійності, творчості, допитливості, що забезпечують її готовність до життя в демократичному й інформаційному суспільстві.
Освітня програма передбачає:
- забезпечення повноти, систематичності та усвідомленості знань, їх міцності та дієвості, що виражається в свідомому оперуванні ними, у здатності мобілізувати попередні знання для отримання нових, а також сформованість найважливіших як спеціальних, так і загально-навчальних умінь і навичок;
- формування основ соціальної адаптації та життєвої компетентності дитини;
- виховання елементів природодоцільного світогляду, розвиток позитивного емоційно-ціннісного ставлення до довкілля;
- утвердження емоційно-ціннісного ставлення до практичної та духовної діяльності людини, розвиток потреби в реалізації власних творчих здібностей дітей.
Освітня програма окреслює підходи до планування й організації у закладі освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення учнями обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом початкової, базової середньої та профільної середньої освіти.
Місія закладу актуалізована вимогами часу, особливостями соціуму, урахуванням тенденцій процесів, які відбуваються в масштабах міста, країни, світу, визначає наступні стратегічні напрями:
- задоволення потреб в якісній освіті шляхом підготовки високоосвічених, національно свідомих, висококваліфікованих, конкурентно спроможних на ринку праці фахівців, здатних задовольняти особисті духовні і матеріальні потреби, а також потреби суспільства у забезпеченні сталого інноваційного розвитку,
- створення умов для виховання в учнів толерантності, здатності до діалогу,
- реалізація форм і методів педагогічної взаємодії.
Таким чином, місія закладу передбачає формування всебічно розвиненої, освіченої, стратегічно мислячої, конкурентноздатної, гуманістично спрямованої особистості, з почуттям національної свідомості, з громадською позицією, системою наукових знань; особистості готової до суспільного самовизначення, орієнтованої на стале майбутнє та відповідні життєві цінності і пріоритети; особистості з творчим, перспективним мисленням, здатної знаходити нетрадиційні рішення в життєвих ситуаціях, що забезпечать її самовизначення та успіх у житті.
І. ВИМОГИ ДО ОСІБ, ЯКІ МОЖУТЬ РОЗПОЧАТИ НАВЧАННЯ ЗА ОСВІТНЬОЮПРОГРАМОЮ
Базова загальнасередняосвітаздобувається,якправило,післяздобуттяпочатковоїосвіти.Навчання за освітньою програмою ОЗО Кіцманський ліцей для 5-9 класів можуть розпочинатиучні, які на момент зарахування (переведення) до закладу,досяглирезультатівнавчання,визначенихуДержавномустандартіпочатковоїосвіти,щопідтвердженовідповіднимдокументомвстановленогозразка(свідоцтвомдосягнень,свідоцтвом про здобуття початкової освіти).Уразівідсутностірезультатіврічногооцінюваннязбудь-якихпредметівзарівеньпочатковоїосвітиучніповинніпройтивідповіднеоцінюванняупродовжпершогосеместру навчального року. Для проведення оцінювання наказом керівника закладу освітистворюютькомісію,затверджуютьїїсклад(голову тачленівкомісії),атакожграфікпроведення оцінювання та перелік завдань з навчальних предметів. Протокол оцінюваннярівня навчальних досягнень складають за формою згідно з додатком 2 до Положення проіндивідуальнуформуздобуттязагальноїсередньоїосвіти,затвердженогонаказомМіністерстваосвітиінаукиУкраїни12січня2016року№8, із внесеними змінами від 10.07.2019 року №955, від 10.02.2021 року №160
Визнання результатів навчання здобувачів освіти, які в умовах воєнного стану вимушено виїхали за межі України та повернулися в Україну, здійснюється в порядку, визначеному педагогічною радою закладу освіти, із урахуванням рекомендацій Міністерства освіти і науки України (наказ МОН від 02.08.2024 № 1093).
Визнання результатів навчання здобувачів освіти із числа внутрішньо переміщених осіб може бути здійснено на основі довідки або іншого документа, виданого закладом освіти, у якому дитина здобувала освіту за місцем тимчасового перебування.
Базова загальна середня освіта може здобуватися за очною (денною), дистанційною, мережевою, екстернатною, сімейною (домашньою) формами чи формою педагогічного патронажу (частина третя статті 4 Закону України «Про повну загальну середню освіту»). Батьки учнів закладу мають право обирати будь-яку з цих форм навчання. Освітній процес організовується в безпечному освітньому середовищі та здійснюється з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дітей, їхніх особливих освітніх потреб.
За потреби заклад освіти може організувати здобуття освіти за індивідуальною освітньою траєкторією. Відповідно до статті 14 Закону України «Про повну загальну середню освіту» учні ЗЗСО мають право на забезпечення індивідуальної освітньої траєкторії, яка формується шляхом визначення власних освітніх цілей, а також вибору суб’єктів освітньої діяльності та запропонованих ними форм здобуття загальної середньої освіти; навчальних планів та програм, навчальних предметів, форм організації освітнього процесу, засобів, методів навчання. Таким чином, за потреби заклад освіти може організувати індивідуальні форми здобуття освіти (зокрема екстернатну, сімейну (домашню), реалізовувати індивідуальну освітню траєкторію учня.
Питання спроможності закладу забезпечити реалізацію індивідуальної освітньої траєкторії та розроблення індивідуального навчального плану розглядається педагогічною радою на основі поданою батьками заяви, складеною за відповідною формою (стаття 14 пункт 3 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).
Індивідуальна освітня траєкторія учня реалізується з урахуванням необхідних для цього ресурсів, наявних у закладу (закладів) освіти та інших суб'єктів освітньої діяльності, зокрема тих, що забезпечують здобуття освіти за мережевою формою здобуття освіти. Індивідуальна освітня траєкторія учня реалізується на підставі індивідуальної програми розвитку, індивідуального навчального плану, що розробляється педагогічними працівниками у взаємодії з учнем та/або його батьками, схвалюється педагогічною радою закладу освіти, затверджується його керівником та підписується батьками.
Опорний заклад освіти Кіцманський ліцей створює всі умови для того, щоб дитина змогланабути всі життєві компетенції в тому обсязі, в якому вони їй потрібні для її успішногостановлення.
ІІ. ЗАГАЛЬНИЙ ОБСЯГ НАВЧАЛЬНОГО НАВАНТАЖЕННЯ НА ВІДПОВІДНОМУ РІВНІ, ЙОГО РОЗПОДІЛ МІЖ ОСВІТНІМИ ГАЛУЗЯМИ ТА РОКАМИ НАВЧАННЯ
Загальний обсяг навчального навантаження для здобувачів освіти на 2024/2025 навчальний рік становить:
- для учнів 5-х класів - 1085 годин/навчальний рік;
- для учнів 6-х класів - 1190 годин/навчальний рік;
- для учнів 7-х класів - 1225 годин/навчальний рік;
- для учнів 8-х класів - 1207,5 годин/навчальний рік,
- для учнів 9-х класів - 1260 годин/навчальний рік
У навчальному плані визначено години, які використано для перерозподілу між освітніми компонентами, ураховуючи особливості організації освітнього процесу в закладі освіти й індивідуальні освітні потреби здобувачів освіти. Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень окреслено у навчальному плані для учнів 5 класів-додатки 1,2; для 6 класів-додатки 3, 4; для 7 класів -додатки 5,6; для 8 класів -додатки 7,8; для 9 класів – додатки 9-10.
Перелік освітніх галузей для 5-7 класів
- Мовно-літературна
- Математична
- Природнича
- Соціальна і здоров'язбережувальна
- Громадянська та історична
- Технологічна
- Інформатична
- Мистецька
- Фізична культура
Перелік освітніх галузей для 8-9 класів
- Мови і літератури
- Суспільствознавство
- Мистецтво
- Математика
- Природознавство
- Технології
- Здоров’я і фізична культура
Навчальний план передбачає реалізацію освітніх галузей Базового навчального плану Державного стандарту через окремі предмети. Вони охоплюють інваріантну складову та варіативну складову, що є шкільним компонентом і задовольняє освітні потреби учнів та їх батьків. Години варіативної складової розподіляються на:
- індивідуальні заняття та консультації;
- на підсилення вивчення окремих предметів
Детальний розподіл годин відображений у навчальних планах.
РЕЗУЛЬТАТИ, ЯКІ ОЧІКУЄТЬСЯ ОТРИМАТИ ВІД ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ
Організація освітнього процесу заснована на досягненні очікуваних результатів, зазначених у Типовій освітній програмі.Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті, визначено завдання, які реалізовує вчитель у рамках кожної освітньої галузі. Результати навчання є внеском у формування таких ключових компетентностей здобувачів освіти:
№ з/п
|
Ключові
компетентності
|
Компоненти
|
1.
|
Спілкування державною
(і рідною – у разі відмінності) мовами
|
Уміння: ставити запитання і розпізнавати проблему; міркувати, робити висновки на основі інформації, поданої в різних формах (у текстовій формі, таблицях, діаграмах, на графіках); розуміти, пояснювати і перетворювати тексти задач (усно і письмово), грамотно висловлюватися рідною мовою; доречно та коректно вживати в мовленні термінологію з окремих предметів, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень; уникнення невнормованих іншомовних запозичень у спілкуванні на тематику окремого предмета; поповнювати свій словниковий запас.
Ставлення: розуміння важливості чітких та лаконічних формулювань.
Навчальні ресурси: означення понять, формулювання властивостей, доведення правил, теорем
|
2.
|
Спілкування іноземними мовами
|
Уміння:здійснювати спілкування в межах сфер, тем і ситуацій, визначених чинною навчальною програмою; розуміти на слух зміст автентичних текстів; читати і розуміти автентичні тексти різних жанрів і видів із різним рівнем розуміння змісту; здійснювати спілкування у письмовій формі відповідно до поставлених завдань; використовувати у разі потреби невербальні засоби спілкування за умови дефіциту наявних мовних засобів; ефективно взаємодіяти з іншими усно, письмово та за допомогою засобів електронного спілкування.
Ставлення:критично оцінювати інформацію та використовувати її для різних потреб; висловлювати свої думки, почуття та ставлення; адекватно використовувати досвід, набутий у вивченні рідної мови та інших навчальних предметів, розглядаючи його як засіб усвідомленого оволодіння іноземною мовою; обирати й застосовувати доцільні комунікативні стратегії відповідно до різних потреб; ефективно користуватися навчальними стратегіями для самостійного вивчення іноземних мов.
Навчальні ресурси:підручники, навчально-методичні комплекси, словники, довідкова література, мультимедійні засоби, адаптовані іншомовні тексти.
|
3.
|
Математична компетентність
|
Уміння: оперувати текстовою та числовою інформацією; встановлювати відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо); розв’язувати задачі, зокрема практичного змісту; будувати і досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об’єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати; прогнозувати в контексті навчальних та практичних задач; використовувати математичні методи у життєвих ситуаціях.
Ставлення: усвідомлення значення математики для повноцінного життя в сучасному суспільстві, розвитку технологічного, економічного й оборонного потенціалу держави, успішного вивчення інших предметів.
Навчальні ресурси: розв’язування математичних задач, і обов’язково таких, що моделюють реальні життєві ситуації
|
4.
|
Основні компетентності у природничих науках і технологіях
|
Уміння: розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі; будувати та досліджувати природні явища і процеси; послуговуватися технологічними пристроями.
Ставлення: усвідомлення важливості природничих наук як універсальної мови науки, техніки та технологій. Усвідомлення ролі наукових ідей в сучасних інформаційних технологіях
Навчальні ресурси: складання графіків та діаграм, які ілюструють функціональні залежності результатів впливу людської діяльності на природу
|
5.
|
Інформаційно-цифрова компетентність
|
Уміння: структурувати дані; діяти за алгоритмом та складати алгоритми; визначати достатність даних для розв’язання задачі; використовувати різні знакові системи; знаходити інформацію та оцінювати її достовірність; доводити істинність тверджень.
Ставлення: критичне осмислення інформації та джерел її отримання; усвідомлення важливості інформаційних технологій для ефективного розв’язування математичних задач.
Навчальні ресурси: візуалізація даних, побудова графіків та діаграм за допомогою програмних засобів
|
6.
|
Уміння вчитися впродовж життя
|
Уміння: визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети; організовувати та планувати свою навчальну діяльність; моделювати власну освітню траєкторію, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності; доводити правильність власного судження або визнавати помилковість.
Ставлення: усвідомлення власних освітніх потреб та цінності нових знань і вмінь; зацікавленість у пізнанні світу; розуміння важливості вчитися впродовж життя; прагнення до вдосконалення результатів своєї діяльності.
Навчальні ресурси: моделювання власної освітньої траєкторії
|
7.
|
Ініціативність і підприємливість
|
Уміння: генерувати нові ідеї, вирішувати життєві проблеми, аналізувати, прогнозувати, ухвалювати оптимальні рішення; використовувати критерії раціональності, практичності, ефективності та точності, з метою вибору найкращого рішення; аргументувати та захищати свою позицію, дискутувати; використовувати різні стратегії, шукаючи оптимальних способів розв’язання життєвого завдання.
Ставлення: ініціативність, відповідальність, упевненість у собі; переконаність, що успіх команди – це й особистий успіх; позитивне оцінювання та підтримка конструктивних ідей інших.
Навчальні ресурси: завдання підприємницького змісту (оптимізаційні задачі)
|
8.
|
Соціальна і громадянська компетентності
|
Уміння: висловлювати власну думку, слухати і чути інших, оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів; аргументувати та відстоювати свою позицію; ухвалювати аргументовані рішення в життєвих ситуаціях; співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль в командній роботі; аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет; орієнтуватися в широкому колі послуг і товарів на основі чітких критеріїв, робити споживчий вибір, спираючись на різні дані.
Ставлення: ощадливість і поміркованість; рівне ставлення до інших незалежно від статків, соціального походження; відповідальність за спільну справу; налаштованість на логічне обґрунтування позиції без передчасного переходу до висновків; повага до прав людини, активна позиція щодо боротьби із дискримінацією.
Навчальні ресурси: завдання соціального змісту
|
9.
|
Обізнаність і самовираження у сфері культури
|
Уміння: грамотно і логічно висловлювати свою думку, аргументувати та вести діалог, враховуючи національні та культурні особливості співрозмовників та дотримуючись етики спілкування і взаємодії; враховувати художньо-естетичну складову при створенні продуктів своєї діяльності (малюнків, текстів, схем тощо).
Ставлення:повага до культурного розмаїття у глобальному суспільстві; усвідомлення впливу окремого предмета на людську культуру та розвиток суспільства.
Навчальні ресурси:математичні моделі в різних видах мистецтва
|
10.
|
Екологічна грамотність і здорове життя
|
Уміння: аналізувати і критично оцінювати соціально-економічні події в державі на основі різних даних; враховувати правові, етичні, екологічні і соціальні наслідки рішень; розпізнавати, як інтерпретації результатів вирішення проблем можуть бути використані для маніпулювання.
Ставлення:усвідомлення взаємозв’язку кожного окремого предмета та екології на основі різних даних; ощадне та бережливе відношення до природніх ресурсів, чистоти довкілля та дотримання санітарних норм побуту; розгляд порівняльної характеристики щодо вибору здорового способу життя; власна думка та позиція до зловживань алкоголю, нікотину тощо.
Навчальні ресурси: навчальні проекти, завдання соціально-економічного, екологічного змісту; задачі, які сприяють усвідомленню цінності здорового способу життя.
|
Навчання за наскрізними лініями реалізується насамперед через:
- організацію освітнього середовища (зміст та цілі наскрізних тем враховуються при формуванні духовного, соціального і фізичного середовища навчання);
- окремі предмети (виходячи із наскрізних тем при вивченні предмета проводяться відповідні трактовки, приклади і методи навчання, реалізуються проєкти). Роль окремих предметів в освітньому процесі за наскрізними темами різна і залежить від цілей і змісту окремого предмета та від того, наскільки тісно той чи інший предметний цикл пов’язаний із конкретною наскрізною темою.
Наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, окремих предметів та предметних циклів; їх необхідно враховувати при формуванні освітнього середовища. Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання в різних ситуаціях.
Наскрізна лінія
|
Коротка характеристика
|
Екологічна безпека й сталий розвиток
|
Формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь.
Проблематика наскрізної лінії реалізується через завдання з реальними даними про використання природних ресурсів, їх збереження та примноження. Аналіз цих даних сприяє розвитку бережливого ставлення до навколишнього середовища, екології, формуванню критичного мислення, вміння вирішувати проблеми, критично оцінювати перспективи розвитку навколишнього середовища і людини. Можливі уроки на відкритому повітрі.
|
Громадянська відповідальність
|
Сприятиме формуванню відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства. Ця наскрізна лінія освоюється в основному через колективну діяльність (дослідницькі роботи, роботи в групі, проекти тощо), яка поєднує окремі предмети між собою і розвиває в учнів готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок.
Вивчення окремого предмета має викликати в учнів якомога більше позитивних емоцій, а її зміст — бути націленим на виховання порядності, старанності, систематичності, послідовності, посидючості і чесності. Приклад вчителя покликаний зіграти важливу роль у формуванні толерантного ставлення до товаришів, незалежно від рівня навчальних досягнень.
|
Здоров’я і безпека
|
Завданням наскрізної лінії є становлення учня як емоційно стійкого члена суспільства, здатного вести здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище.
Реалізується через завдання з реальними даними про безпеку і охорону здоров’я (текстові завдання, пов’язані з середовищем дорожнього руху, рухом пішоходів і транспортних засобів). Варто звернути увагу на проблеми, пов’язані із ризиками для життя і здоров’я. Вирішення проблем, знайдених з «ага-ефектом», пошук оптимальних методів вирішення і розв’язування задач тощо, здатні викликати в учнів чимало радісних емоцій.
|
Підприємливість і фінансова грамотність
|
Наскрізна лінія націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння учнями практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо).
Ця наскрізна лінія пов’язана з розв’язуванням практичних завдань щодо планування господарської діяльності та реальної оцінки власних можливостей, складання сімейного бюджету, формування економного ставлення до природних ресурсів.
|
ІІІ. НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН, ЩО ПЕРЕДБАЧАЄ ПЕРЕРОЗПОДІЛ ГОДИН МІЖ ОБОВ’ЯЗКОВИМИ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНИМИ ПРЕДМЕТАМИ ПЕВНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ, ЯКІ МОЖУТЬ ВИВЧАТИСЯ ОКРЕМО ТА/АБО ІНТЕГРОВАНО З ІНШИМИ ПРЕДМЕТАМИ
Загальнізасади
Формавласності:комунальна.
Режим роботи навчального закладу: п'ятиденний.
Мованавчання: українська.
Структура2024/2025навчального року:
Навчальні заняття організовуються за семестровою системою:
Ісеместр– 02вересня-20 грудня2024 року,
ІІсеместр– 06січня -30травня 2025року.
Упродовж навчального року для учнів проводяться канікули:
осінні– 26.10.2024-03.11.2024(початок занять 04.11.2024)
зимові–21.12.2024-05.01.2025(початок занять 06.01.2025)
весняні–22.03.2025-30.03.2025(початокзанять31.03.2025)
Початокзанять –о9.00год.
Тривалість уроківу5-9 класах– 45хвилин.
Тривалістьперервміжуроками(відповідно до розділу V пункту 3 Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОЗ №2205 від 25.09.2020) встановлюється зурахуваннямпотребиворганізаціїактивноговідпочинкуіхарчуванняучнів:малихперервтривалістю10 хвилин,великих-тривалістю 20 хвилин(після другого ітретього уроків).
Індивідуальні заняття можуть проводитися нульовим уроком або після основних занятьізобов’язковоюперервою та зазатвердженимрозкладом.
У2024/2025навчальномуроці,серед учнів 5-9 класів уОЗО Кіцманський ліцей сформовано 14класів, у Валявській гімназії -філії ОЗО Кіцманський ліцей – 5 класів.
Навчальний пландаєціліснеуявленняпрозмістіструктурудругогорівняосвіти,встановлює погодинне співвідношення між окремими предметами за роками навчання, визначаєграничнодопустиметижневенавантаженняучнів.НавчальніпланипередбачаютьреалізаціюосвітніхгалузейБазовогонавчальногоплануДержавногостандартучерезокреміпредмети.
Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень окреслено у навчальному плані (додатки 1-10).
IV. перелік модельних навчальних програм
ІІступінь
Предмет
|
Програма
|
5-6 класи
|
|
Українськамова
|
«Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Заболотний О.В., Заболотний В.В., Лавринчук В.П., Плівачук К.В., Попова Т.Д.), затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
|
Українськалітература
|
«Українська література 5-6 класи»для закладів загальної середньої освіти (авт. Таміла Яценко, Василь Пахаренко, Лілія Овдійчук, Віталіна Кизилова, Тетяна Качак, Олеся Слижук,Світлана Дячок, Володимир Макаренко, Ірина Тригуб,затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
|
Зарубіжналітература
|
«Зарубіжна література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Ніколенко О.М., Ісаєва О.О., Клименко Ж.В., Мацевко-Бекерська Л.В., Юлдашева Л.П., Рудніцька Н.П., Туряниця В. Г., Тіхоненко С.О., Вітко М.І., Джангобекова Т.А.), затвердженою наказом МОН від 12.07.2021 № 795).
|
Іноземнамова(англ.мова)
|
«Англійська мова 5-6 класи для закладів загальної середньої освіти
(авт. Зимомря І. М., Мойсюк В. А., Тріфан М. С., Унгурян І. К., Яковчук М. В, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
|
Математика
|
«Математика 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Скворцова С.О., Тарасенкова Н.А.,затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
|
Інтегрований курс «Пізнаємо природу»
|
«Пізнаємо природу5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І., затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
|
Інтегрований курс «Здоров’я, безпека та добробут»
|
«Здоров’я, безпека та добробут 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Шиян О., Волощенко О., Гриньова М., Дяків В., Козак О., Овчарук О., Седоченко А., Сорока І., Страшко С., затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
|
Етика
|
«Етика. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Ашортіа Є.Д., Бакка Т.В., Желіби О.В., Козіної Л.Є., Мелещенко Т.В., Щупак І.Я., затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
|
Вступ до історії України та громадянської освіти
|
«Вступ до історії України та громадянської освіти» для закладів загальної середньої освіти (авт. Бурлака О.В., Власова Н.С., Желіба О.В., Майорський В.В., Піскарьова І.О., Щупак І.Я., затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
|
Інтегрований курс «Історія України. Всесвітня історія. 6 клас»
|
Інтегрований курс «Історія України. Всесвітня історія. 6 клас » для закладів загальної середньої освіти (авт. Щупак І. Я., Бурлака О. В., Майорський В. В., Мелещенко Т. В., Піскарьова І.О., затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
|
Інформатика
|
«Інформатика. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт.Морзе Н.В., Барни О.В., затвердженоюнаказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
|
Технології
|
«Технології. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ходзицька І.Ю., Горобець О.В., Медвідь О.Ю., Пасічна Т.С, Приходько Ю.М., затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
|
Образотворче мистецтво (5 клас)
|
«Мистецтво. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт.Масол Л.М., Просіна О.В., затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
|
Музичне мистецтво
(5 клас)
|
«Мистецтво. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт.Масол Л.М., Просіна О.В., затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
|
Географія (6 клас)
|
«Географія 6-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт.Запотоцький С.П., Карпюк Г.І., Гладковський Р.В., Довгань А.І., Совенко В.В., Даценко Л.М., Назаренко Т.Г., Гільберг Т.Г., Савчук І.Г., Нікитчук А.В., Яценко В.С., Довгань Г.Д., Грома В.Д., Горовий О.В., затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
|
Інтегрований курс «Мистецтво» (6 клас)
|
«Мистецтво. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт.Масол Л.М., Просіна О.В., затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
|
Фізична культура
|
«Фізична культура. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Педан О.С., Коломоєць Г. А., Боляк А. А., Ребрина А. А., Деревянко В. В., Стеценко В. Г., Остапенко О. І., Лакіза О. М., Косик В. М. та інші, затвердженоюнаказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795).
|
7 клас
|
|
Українськамова
|
Модельна навчальна програма «Українська мова. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Заболотний О. В., Заболотний В. В., Лавринчук В. П., Плівачук К. В., Попова Т. Д.), «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 24.07.2023 № 883)
|
Українськалітература
|
Модельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт Заболотний О. В., Слоньовська О. В., Ярмульська І. В.). «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 01 грудня 2023 року № 1466
|
Алгебра
|
Модельна навчальна програма «Алгебра. 7-9 класи»
для закладів загальної середньої освіти (автор Істер О. С.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 24.07.2023 № 883)
|
Геометрія
|
Модельна навчальна програма «Алгебра. 7-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автор Істер О. С.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 24.07.2023 № 883)
|
Зарубіжналітература
|
Модельна навчальна програма «Зарубіжна література. 5–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (у редакції 2023 року) (авт. Ніколенко О. М., Ісаєва О. О., Клименко Ж. В., Мацевко-Бекерська Л. В., Юлдашева Л. П., Рудніцька Н. П., Туряниця В. Г., Тіхоненко С. О., Вітко М. І., Джангобекова Т. А.)
|
Англійськамова
|
Модельна навчальна програма «Іноземна мова 5-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Редько В. Г., Шаленко О. П., Сотникова С. І., Коваленко О. Я., Коропецька І. Б., Якоб О. М., Самойлюкевич І. В., Добра О. М., Кіор Т. М.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 №795).
|
Біологія
|
Модельна навчальна програма «Біологія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Балан П. Г., Кулініч О. М., Юрченко Л. П. )
|
Географія
|
Модельна навчальна програма «Географія. 6-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Запотоцький С.П., Карпюк Г.І., Гладковський Р.В., Довгань А.І.,Совенко В.В., Даценко Л.М., Назаренко Т.Г., Гільберг Т.Г., Савчук І.Г., Нікитчук А.В.,Яценко В.С., Довгань Г.Д., Грома В.Д., Горовий О.В.)
|
Хімія
|
Модельна навчальна програма «Хімія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автор Григорович О. В.) (наказ Міністерства освіти і науки України від 27.12.2023 № 1575)
|
Фізика
|
Модельна навчальна програма «Фізика. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Кремінський Б. Г., Гельфгат І. М., Божинова Ф. Я., Ненашев І. Ю., Кірюхіна О. О.)
|
ІсторіяУкраїни
|
Модельна навчальна програма «Фізика. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Кремінський Б. Г., Гельфгат І. М., Божинова Ф. Я., Ненашев І. Ю., Кірюхіна О. О.)
|
Всесвітняісторія
|
Модельна навчальна програма «Всесвітня історія. 7-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Щупак І. Я., Посунько А. С., Бакка Т. В., Бурлака О. В., Власова Н. С., Желіба О. В., Махонін О. О., Мелещенко Т. В., Павловська-Кравчук В. А., Піскарьова І. О., Худобець О. А.)
|
Технології
|
Модельна навчальна програма «Технології 7-9 класи» для закладів середньої освіти, (авт. ХодзицькаІ. Ю, Горобець.О. В, Медвідь О. Ю., Пасічна Т. С.,Приходько Ю. М. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України. (наказ Міністерства освіти і науки України від 16 серпня № 1001)
|
Здоров’я, безпека та добробут
|
Модельна навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут. 7-9 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Шиян О. І., Дяків В. Г., Седоченко А. Б., Страшко С. В.)
(наказ Міністерства освіти і науки України від 16 серпня 2023 року № 1001)
|
Інформатика
|
Модельна навчальна програма «Інформатика. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ривкінд Й. Я., Лисенко Т. І., Чернікова Л. А., Шакотько В. В.)
|
Фізичнакультура
|
Модельна навчальна програма «Фізична культура. 5-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Баженков Є. В., Бідний М. В., Ребрина А. А., Данільченко В. О., Коломоєць Г. А., Дутчак М. В.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» наказ Міністерства освіти і науки України від 22.08.2024 року № 1185
|
Мистецтво
|
Модельна навчальна програма «Мистецтво. 7-9 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Масол Л. М.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 06.09.2023 № 1090)
|
8 клас
|
|
Українськамова
|
Навчальна програмадлязагальноосвітніхнавчальнихзакладів«Українськамова.5-9класи» (наказМОНУкраїнивід07.06.2017№804).
|
Українськалітература
|
Програмадлязагальноосвітніхнавчальнихзакладів«Українськалітература.5-9 класи»(наказ МОНУкраїни від07.06.2017 №804)
|
Алгебра
|
Навчальна програмадля загальноосвітніхнавчальнихзакладів «Математика.5-9класи»(авт.БурдаМ. І.,МальованийЮ. І.,)(наказМОНУкраїни від07.06.2017 №804)
|
Геометрія
|
Навчальна програма для загальноосвітніхнавчальних закладів «Математика.5-9класи»(авт.БурдаМ. І.,МальованийЮ. І.,)(наказМОНУкраїни від07.06.2017 №804)
|
Зарубіжналітература
|
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів
«Зарубіжналітература.5-9класи»(наказ МОН України від 03 серпня 2022 року № 698)
|
Англійськамова
|
Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальнихзакладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземнихмов5-9 класи» (наказ МОНвід07.06.2017 №804)
|
Біологія
|
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів
«Біологія.6-9класи» (наказМОНУкраїнивід07.06.2017№804)
|
Географія
|
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів
«Географія.6-9класи»(наказ МОН України від 03 серпня 2022 року № 698)
|
Хімія
|
Програмадлязагальноосвітніхнавчальнихзакладів«Хімія.7-9 класи» (наказ МОНУкраїни від07.06.2017№804)
|
Фізика
|
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів
«Фізика.7-9класи».(наказМОНУкраїнивід07.06.2017№804)
|
ІсторіяУкраїни
|
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів
«ІсторіяУкраїни.5-9 класи».(наказ МОН України від 03 серпня 2022 року № 698)
|
Всесвітняісторія
|
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів
«Історія України. Всесвітня історія. 5-9 класи». (наказ МОН України від 03 серпня 2022 року № 698)
|
Трудовенавчання
|
Навчальна прогама для загальноосвітніх навчальних закладів «Трудове навчання.5-9класи» (наказМОНУкраїнивід07.06.2017№804)
|
Основиздоров’я
|
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. «Основиздоров’я.5-9класи»(наказ МОН України від 03 серпня 2022 року № 698)
|
Інформатика
|
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів
«Інформатика.5-9класи» (наказМОНУкраїнивід07.06.2017№804)
|
Фізичнакультура
|
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів
«Фізичнакультура.5-9класи» (наказ МОН України від 03 серпня 2022 року № 698)
|
Мистецтво
|
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. «Мистецтво.5-9класи(авт.Л.Масол)»(наказМОНУкраїнивід 07.06.2017№804)
|
9 клас
|
|
Українськамова
|
Навчальна програмадлязагальноосвітніхнавчальнихзакладів«Українськамова.5-9класи» (наказМОНУкраїнивід07.06.2017№804).
Навчальна програмадлязагальноосвітніхнавчальнихзакладів(класів)зпоглибленимвивченнямукраїнськоїмови.НаказМОНУкраїни17.07.2013№ 983.
|
Українськалітература
|
Програмадлязагальноосвітніхнавчальнихзакладів«Українськалітература.5-9 класи»(наказ МОНУкраїни від07.06.2017 №804)
|
Алгебра
|
Навчальна програмадля загальноосвітніхнавчальнихзакладів «Математика.5-9класи»(авт.БурдаМ. І.,МальованийЮ. І.,)(наказМОНУкраїни від07.06.2017 №804)
|
Геометрія
|
Навчальна програма для загальноосвітніхнавчальних закладів «Математика.5-9класи»(авт.БурдаМ. І.,МальованийЮ. І.,)(наказМОНУкраїни від07.06.2017 №804)
|
Зарубіжналітература
|
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів
«Зарубіжналітература.5-9класи»(наказ МОН України від 03 серпня 2022 року № 698)
|
Англійськамова
|
Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальнихзакладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземнихмов5-9 класи» (наказ МОНвід07.06.2017 №804)
|
Біологія
|
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів
«Біологія.6-9класи» (наказМОНУкраїнивід07.06.2017№804)
|
Географія
|
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів
«Географія.6-9класи»(наказ МОН України від 03 серпня 2022 року № 698)
|
Хімія
|
Програмадлязагальноосвітніхнавчальнихзакладів«Хімія.7-9 класи» (наказ МОНУкраїни від07.06.2017№804)
|
Фізика
|
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів
«Фізика.7-9класи».(наказМОНУкраїнивід07.06.2017№804)
|
ІсторіяУкраїни
|
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів
«ІсторіяУкраїни.5-9 класи».(наказ МОН України від 03 серпня 2022 року № 698)
|
Всесвітняісторія
|
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів
«Історія України. Всесвітня історія. 5-9 класи». (наказ МОН України від 03 серпня 2022 року № 698)
|
Правознавство
|
Навчальнапрограмазосновправознавствадля9класузагальноосвітніх навчальних закладів (наказ МОН України від 03 серпня 2022 року № 698)
|
Трудовенавчання
|
Навчальна прогама для загальноосвітніх навчальних закладів «Трудове навчання.5-9класи» (наказМОНУкраїнивід07.06.2017№804)
|
Основиздоров’я
|
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. «Основиздоров’я.5-9класи»(наказ МОН України від 03 серпня 2022 року № 698)
|
Інформатика
|
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів
«Інформатика.5-9класи» (наказМОНУкраїнивід07.06.2017№804)
|
Фізичнакультура
|
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів
«Фізичнакультура.5-9класи» (наказ МОН України від 03 серпня 2022 року № 698)
|
Мистецтво
|
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. «Мистецтво.5-9класи(авт.Л.Масол)»(наказМОНУкраїнивід07.06.2017№804)
|
V. опис форм організації освітнього процесу та інструментарію оцінювання
Очікувані результати навчання, окреслені в межах кожної галузі, досяжні, якщо використовувати інтерактивні форми і методи навчання – дослідницькі, інформаційні, мистецькі проекти, сюжетно-рольові ігри, інсценізації, моделювання, ситуаційні вправи, екскурсії тощо.
Основнимиформамиорганізаціїосвітньогопроцесуєрізнітипиуроку:
- урокформуваннякомпетентностей;
- урокрозвиткукомпетентностей;
- урокперевіркита/абооцінюваннядосягненнякомпетентностей;
- уроккорекціїосновнихкомпетентностей;
- комбінованийурок.
Також формами організації освітнього процесу можуть бути екскурсії, віртуальні подорожі, уроки-семінари,конференції,форуми,спектаклі,брифінги,квести,інтерактивніуроки(уроки-«суди»,урок-дискусійна група, уроки з навчанням одних учнів іншими), інтегровані уроки, проблемнийурок, відео-уроки тощо. Кожен тип уроку має свою структуру, тобто етапи побудови уроку, їхпослідовність, взаємозв'язки між ними. Характер елементів структури визначається завданнями, якіслід постійно вирішувати на уроках певного типу, щоб найбільш оптимальним шляхом досягти тієїчи іншої дидактичної, розвиваючої та виховної мети уроку. Визначення і послідовність цих завданьзалежатьвідлогікиізакономірностейнавчальногопроцесу.Зрозуміло,логіказасвоєннязнаньвідрізняєтьсявідлогікиформуваннянавичоківмінь,атомуірізнитьсяструктурауроківвідповідних типів. Кожний тип уроку має свою структуру. Форми організації освітнього процесуможуть уточнюватись та розширюватись у змісті окремих предметів за умови виконання державнихвимог Державного стандарт та окремих предметів протягом навчального року. Розподіл навчальнихгодинзатемами,розділами,вибірформіметодівнавчаннявчительвизначаєсамостійно,враховуючиконкретніумовироботи,забезпечуючиводночасдосягненняконкретнихочікуваних результатів,зазначенихупрограмі.
Необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісний підхід, який передбачає постійне включення учнів до різних видів навчально-пізнавальної діяльності, а також практична спрямованість процесу навчання. Формуванню ключових компетентностей сприяє встановлення та реалізація в освітньому процесі міжпредметних і внутрішньопредметних зв'язків і наскрізних змістових ліній. Навчання за наскрізними змістовими лініями реалізується насамперед через: організацію освітнього середовища; окремі предмети, роль яких при навчанні за наскрізними лініями різна і залежить від цілей і змісту окремого предмета та від того, наскільки тісно той чи інший предметний цикл пов'язаний із конкретною змістовою лінією; предмети за вибором; роботу в проектах; позаурочну навчальну роботу і роботу гуртків.
Очікувані результати навчання, окреслені в межах кожного предмета, досяжні, якщо використовувати діяльнісний підхід, проблемне навчання, проектні технології, ситуаційні вправи, інтерактивні форми, роботу в парах/групах змінного складу тощо.
Формами організації освітнього процесу можуть бути різні типи уроків, практичні заняття, семінари, конференції, заліки, співбесіди, проекти (дослідницькі, інформаційні, мистецькі), сюжетно-рольові ігри, екскурсії, віртуальні подорожі тощо.
Вибір форм і методів навчання вчитель/вчителька визначає самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах окремих предметів.
Оцінюваннюпідлягаютьрезультатинавчаннязнавчальнихпредметів,інтегрованихкурсівобов’язковогоосвітньогокомпонентатиповогонавчальногоплану.Оцінюваннявідповідностірезультатів навчання учнів, які завершили здобуття базової середньої освіти, вимогам Державногостандарту здійснюється шляхом державної підсумкової атестації. Оцінювання результатів навчанняучнівмаєбутизорієнтованимнаключовікомпетентностіінаскрізнівміннятавимогидообов’язкових результатів навчання у відповідній освітній галузі, визначені Державним стандартом.Встановлення відповідності між вимогами до результатів навчання учнів, визначеними Державнимстандартом,тапоказникамиїхвимірюванняздійснюєтьсявідповіднодосистемитазагальнихкритеріївоцінюваннярезультатівнавчанняучнів,визначенихМіністерствомосвітиінаукиУкраїни.
Контрольіоцінюваннянавчальнихдосягненьздобувачівосвітиздійснюютьсянасуб’єкт-об’єктнихзасадах,щопередбачаєсистематичневідстеженняїхньогоіндивідуальногорозвиткуупроцесінавчання.Зацихумовконтрольно-оцінювальнадіяльністьнабуваєдляздобувачів формувального характеру. Контроль спрямований на пошук ефективних шляхів поступукожногоздобувачаунавчанні,авизначенняособистихрезультатівздобувачівнепередбачаєпорівняння із досягненнями інших.
При виконанні обов’язкового виду роботи учителі мають мати розроблені критерії оцінювання навчальних досягнень учнів,які ґрунтуються на критеріях, затверджених МОН. Інформація прокритерії оцінювання доноситься до учнів у різних формах: в усній формі, шляхом розміщення наінформаційному стенді у класі.
Оцінювання результатів навчання учнівства здійснюється згідно з вимогами до обов'язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом на основі компетентнісного підходу.
Результати оцінювання виражаються в балах (від 1 до 12) та/або в оцінювальних судженнях. Оцінювання здійснюють за визначеними критеріями, які дають змогу встановити відповідність між вимогами до обов'язкових результатів навчання, визначеними Державним стандартом, і фактичними результатами навчання, яких досягли учні й учениці.
Оцінювання відповідності результатів навчання учнів й учениць, які завершили здобуття базової середньої освіти, вимогам Державного стандарту здійснюється шляхом державної підсумкової атестації в установленому законодавством порядку.
Оцінювання результатів навчання учнівства з навчальних предметів, інтегрованих курсів здійснюють відповідно до загальних критеріїв оцінювання та галузевих критеріїв, у яких ураховано характеристики груп загальних результатів навчання відповідної освітньої галузі.
Оцінювання здійснюють із застосуванням завдань різних когнітивних рівнів: на відтворення знань, на розуміння, на застосування в стандартних і змінених навчальних ситуаціях, уміння висловлювати власні судження, ставлення тощо.
Частотність і процедури проведення оцінювання, а також види діяльності, результати яких підлягають оцінюванню, педагоги визначають з урахуванням дидактичної мети, особливостей змісту навчального предмета / інтегрованого курсу та з урахуванням етапу опанування програмовим матеріалом у цілому та етапу опанування очікуваним результатом навчання зокрема.
Технології та підходи до оцінювання в різних класах закладу загальної середньої освіти можуть мати відмінності, що спрямовані на реалізацію освітньої програми закладу освіти.
Оцінювання результатів навчання учнівства здійснюють відповідно до вимог Державного стандарту базової середньої освіти та створених на його основі МНП із застосуванням різних способів і засобів для визначення рівня досягнення результатів навчання для певної групи результатів або її складників, а також змістових одиниць певної програмової теми / частини теми (якщо тема велика за обсягом).
Оцінювання результатів навчання здійснюють із застосуванням таких способів і засобів:
усного (опитування індивідуальне, групове тощо);
письмового (окремі навчальні завдання, зокрема тестові з використанням IT, перекази тощо, а також діагностувальні роботи, диктанти й ін.);
практичного (дослід, практична робота, навчальний проєкт, учнівське портфоліо, спостереження, робота з картами, заповнення таблиць, побудова схем, моделей з використанням електронних засобів навчання тощо);
комплексного, що поєднує різні способи й засоби оцінювання, кілька змістових одиниць певної програмової теми / частини теми (якщо тема велика за обсягом) / кількох тем чи розділу і передбачають оцінювання (за кількома групами результатів або їх складниками).
Семестрове оцінювання здійснюють за групами результатів навчання, визначених Державним стандартом базової середньої освіти.
Річне оцінювання здійснюють на підставі семестрового за системою оцінювання, визначеною законодавством, а результати такого оцінювання відображають у свідоцтві досягнень, яке видають учневі чи учениці щороку.
ДОДАТКИ 1-10
ДО ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ ОЗО КІЦМАНСЬКИЙ ЛІЦЕЙ
ДЛЯ 5-9 КЛАСІВ
Додаток 1
до освітньої програми
Навчальний план
ОЗО Кіцманський ліцей
для 5-их класів
Освітні галузі
|
Навчальні предмети
|
Кількість годин на тиждень
|
|
5а
|
5б
|
||
Мовно-літературна
|
Українська мова
|
4+1
|
4+1
|
Українська література
|
1,5+0,5
|
1,5+0,5
|
|
Зарубіжна література
|
1+0,5
|
1+0,5
|
|
Іноземна мова
|
3,5
|
3,5
|
|
Математична
|
Математика
|
4+1
|
4+1
|
Природнича
|
Інтегрований курс «Пізнаємо природу»
|
1,5+0,5
|
1,5+0,5
|
Соціальна і здоров’язбережувальна
|
Інтегрований курс «Здоров’я, безпека та добробут»
|
1
|
1
|
Міжгалузевий інтегрований курс «Етика»
|
0,5+0,5
|
0,5+0,5
|
|
Громадянська та історична
|
Інтегрований курс «Вступ до історії України та громадянської освіти»
|
1
|
1
|
Інформатична
|
Інформатика
|
1+1
|
1+1
|
Технологічна
|
Технології
|
1+1
|
1+1
|
Мистецька
|
Образотворче мистецтво
|
0,5+0,5
|
0,5+0,5
|
Музичне мистецтво
|
0,5+0,5
|
0,5+0,5
|
|
Фізична культура
|
Фізична культура
|
3
|
3
|
Гранично допустиме навчальне навантаження (без фіз.культ.)
|
28
|
28
|
|
Всього (без урахування поділу класів на групи)
|
28+3
|
28+3
|
Додаток 2
до освітньої програми
Навчальний план
Валявської гімназії-філії ОЗО Кіцманський ліцей
для 5 класу
Освітні галузі
|
Навчальні предмети
|
Кількість годин на тиждень
|
5 клас
|
||
Мовно-літературна
|
Українська мова
|
4+1
|
Українська література
|
1,5+0,5
|
|
Зарубіжна література
|
1+1
|
|
Іноземна мова
|
3,5
|
|
Математична
|
Математика
|
4+1
|
Природнича
|
Інтегрований курс «Пізнаємо природу»
|
1,5+0,5
|
Соціальна і здоров’язбережувальна
|
Інтегрований курс «Здоров’я, безпека та добробут»
|
1
|
Міжгалузевий інтегрований курс «Етика»
|
0,5
|
|
Громадянська та історична
|
Інтегрований курс «Вступ до історії України та громадянської освіти»
|
1
|
Інформатична
|
Інформатика
|
1+1
|
Технологічна
|
Технології
|
1+1
|
Мистецька
|
Образотворче мистецтво
|
0,5+0,5
|
Музичне мистецтво
|
0,5+0,5
|
|
Фізична культура
|
Фізична культура
|
3
|
Гранично допустиме навчальне навантаження (без фіз.культ.)
|
28
|
|
Всього (без урахування поділу класів на групи)
|
28+3
|
Додаток 3
до освітньої програми
Навчальний план
ОЗО Кіцманський ліцей
для 6-их класів
Освітні галузі
|
Навчальні предмети
|
Кількість годин на тиждень
|
||
6а
|
6б
|
6в
|
||
Мовно-літературна
|
Українська мова
|
4+1
|
4+1
|
4+1
|
Українська література
|
1,5+0,5
|
1,5+0,5
|
1,5+0,5
|
|
Зарубіжна література
|
1+0,5
|
1+0,5
|
1+0,5
|
|
Іноземна мова
|
3,5
|
3,5
|
3,5
|
|
Математична
|
Математика
|
4+1
|
4+1
|
4+1
|
Природнича
|
Інтегрований курс «Пізнаємо природу»
|
1+1
|
1+1
|
1+1
|
Географія
|
1+1
|
1+1
|
1+1
|
|
Соціальна і здоров’язбережувальна
|
Інтегрований курс «Здоров’я, безпека та добробут»
|
1
|
1
|
1
|
Міжгалузевий інтегрований курс «Етика»
|
0,5
|
0,5
|
0,5
|
|
Громадянська та історична
|
Інтегрований курс «Історія України. Всесвітня історія»
|
1,5+1
|
1,5+1
|
1,5+1
|
Інформатична
|
Інформатика
|
1+1
|
1+1
|
1+1
|
Технологічна
|
Технології
|
1+1
|
1+1
|
1+1
|
Мистецька
|
Образотворче мистецтво
|
0,5+0,5
|
0,5+0,5
|
0,5+0,5
|
Музичне мистецтво
|
0,5+0,5
|
0,5+0,5
|
0,5+0,5
|
|
Фізична культура
|
Фізична культура
|
3
|
3
|
3
|
Гранично допустиме навчальне навантаження (без фіз.культ.)
|
31
|
31
|
31
|
|
Всього (без урахування поділу класів на групи)
|
31+3
|
31+3
|
31+3
|
Додаток 4
до освітньої програми
Навчальний план
Валявської гімназії-філії ОЗО Кіцманський ліцей
для 6 класу
Освітні галузі
|
Навчальні предмети
|
Кількість годин на тиждень
|
6клас
|
||
Мовно-літературна
|
Українська мова
|
4+1
|
Українська література
|
1,5+0,5
|
|
Зарубіжна література
|
1+1
|
|
Іноземна мова
|
3,5
|
|
Математична
|
Математика
|
4+1
|
Природнича
|
Інтегрований курс «Пізнаємо природу»
|
1+1
|
Географія
|
1+1
|
|
Соціальна і здоров’язбережувальна
|
Інтегрований курс «Здоров’я, безпека та добробут»
|
1
|
Міжгалузевий інтегрований курс «Етика»
|
0,5
|
|
Громадянська та історична
|
Інтегрований курс «Історія України. Всесвітня історія»
|
1,5+1
|
Інформатична
|
Інформатика
|
1+0,5
|
Технологічна
|
Технології
|
1+1
|
Мистецька
|
Образотворче мистецтво
|
0,5+0,5
|
Музичне мистецтво
|
0,5+0,5
|
|
Фізична культура
|
Фізична культура
|
3
|
Гранично допустиме навчальне навантаження (без фіз.культ.)
|
31
|
|
Всього (без урахування поділу класів на групи)
|
31+3
|
Додаток 5
до освітньої програми
Навчальний план
ОЗО Кіцманський ліцей
для 7-их класів
Освітні галузі
|
Навчальні предмети
|
Кількість годин на тиждень
|
||
7а
|
7б
|
7в
|
||
Мовно-літературна
|
Українська мова
|
3+1
|
3+1
|
3+1
|
Українська література
|
1,5+0,5
|
1,5+0,5
|
1,5+0,5
|
|
Зарубіжна література
|
1+0,5
|
1+0,5
|
1+0,5
|
|
Іноземна мова
|
3,5
|
3,5
|
3,5
|
|
Математична
|
Алгебра
|
2,5+0,5
|
2,5+0,5
|
2,5+0,5
|
Геометрія
|
1,5+0,5
|
1,5+0,5
|
1,5+0,5
|
|
Природнича
|
Біологія
|
2
|
2
|
2
|
Географія
|
2
|
2
|
2
|
|
Фізика
|
2
|
2
|
2
|
|
Хімія
|
1+0,5
|
1+0,5
|
1+0,5
|
|
Соціальна і здоров’язбережувальна
|
Інтегрований курс «Здоров’я, безпека та добробут»
|
1
|
1
|
1
|
Громадянська та історична
|
Історія України (+громадянська освіта)
|
0,5+0,5
+0,5
|
0,5+0,5
+0,5
|
0,5+0,5
+0,5
|
Всесвітня історія
|
0,5+0,5
|
0,5+0,5
|
0,5+0,5
|
|
Інформатична
|
Інформатика
|
1+1
|
1+1
|
1+1
|
Технологічна
|
Технології
|
1
|
1
|
1
|
Мистецька
|
Інтегрований курс «Мистецтво»
|
1+1
|
1+1
|
1+1
|
Фізична культура
|
Фізична культура
|
3
|
3
|
3
|
Гранично допустиме навчальне навантаження (без фіз.культ.)
|
32
|
32
|
32
|
|
Всього (без урахування поділу класів на групи)
|
32+3
|
32+3
|
32+3
|
Додаток 6
до освітньої програми
Навчальний план
Валявської гімназії-філії ОЗО Кіцманський ліцей
для 7 класу
Освітні галузі
|
Навчальні предмети
|
Кількість годин на тиждень
|
7 клас
|
||
Мовно-літературна
|
Українська мова
|
3+1
|
Українська література
|
1,5+0,5
|
|
Зарубіжна література
|
1+1
|
|
Іноземна мова
|
3,5
|
|
Математична
|
Алгебра
|
2,5+0,5
|
Геометрія
|
1,5+0,5
|
|
Природнича
|
Біологія
|
2
|
Географія
|
2
|
|
Фізика
|
2
|
|
Хімія
|
1+0,5
|
|
Соціальна і здоров’язбережувальна
|
Інтегрований курс «Здоров’я, безпека та добробут»
|
1+ 0,5
|
Громадянська та історична
|
Історія України (+громадянська освіта)
|
0,5+0,5
+0,5
|
Всесвітня історія
|
0,5+0,5
|
|
Інформатична
|
Інформатика
|
1
|
Технологічна
|
Технології
|
1
|
Мистецька
|
Інтегрований курс «Мистецтво»
|
1+1
|
Фізична культура
|
Фізична культура
|
3
|
Гранично допустиме навчальне навантаження (без фіз.культ.)
|
32
|
|
Всього (без урахування поділу класів на групи)
|
32+3
|
Додаток 7
до освітньої програми
Навчальний план
ОЗО Кіцманський ліцей
для 8-их класів
Освітні галузі
|
Навчальні предмети
|
Кількість годин на тиждень у класах
|
||
8а
|
8б
|
8в
|
||
Мови і
літератури
|
Українська мова
|
2
|
2
|
2
|
Українська література
|
2
|
2
|
2
|
|
Іноземна мова
|
3
|
3
|
3
|
|
Зарубіжна література
|
2
|
2
|
2
|
|
Суспільство-
знавство
|
Історія України
|
1,5
|
1,5
|
1,5
|
Всесвітня історія
|
1
|
1
|
1
|
|
Мистецтво
|
Мистецтво
|
1
|
1
|
1
|
Математика
|
Алгебра
|
2+1
|
2+1
|
2+1
|
Геометрія
|
2
|
2
|
2
|
|
Природознавство
|
Біологія
|
2
|
2
|
2
|
Географія
|
2
|
2
|
2
|
|
Фізика
|
2
|
2
|
2
|
|
Хімія
|
2
|
2
|
2
|
|
Технології
|
Трудове навчання
|
1
|
1
|
1
|
Інформатика
|
2
|
2
|
2
|
|
Здоров’я і фізична
культура
|
Основи здоров’я
|
1
|
1
|
1
|
Фізична культура
|
3
|
3
|
3
|
|
Разом
|
28,5+3
|
28,5+3
|
28,5+3
|
|
Додаткові години на індивідуальні заняття
|
2
|
2
|
2
|
|
Індивідуальне заняття з української мови
|
1
|
1
|
1
|
|
Індивідуальне заняття з іноземної мови
|
1
|
1
|
1
|
|
Гранично допустиме навчальне навантаження
|
33
|
33
|
33
|
|
Всього (без урахування поділу класів на групи)
|
31,5+3
|
31,5+3
|
31,5+3
|
Додаток 8
до освітньої програми
Навчальний план
Валявської гімназії-філії ОЗО Кіцманський ліцей
для 8 класу
Освітні галузі
|
Навчальні предмети
|
Кількість годин на тиждень
|
8 клас
|
||
Мови і
літератури
|
Українська мова
|
2+1
|
Українська література
|
2
|
|
Іноземна мова
|
3
|
|
Зарубіжна література
|
2
|
|
Суспільство-
знавство
|
Історія України
|
1,5+0,5
|
Всесвітня історія
|
1
|
|
Мистецтво
|
Мистецтво
|
1
|
Математика
|
Алгебра
|
2+1
|
Геометрія
|
2
|
|
Природознавство
|
Біологія
|
2
|
Географія
|
2+0,5
|
|
Фізика
|
2
|
|
Хімія
|
2
|
|
Технології
|
Трудове навчання
|
1
|
Інформатика
|
2
|
|
Здоров’я і фізична
культура
|
Основи здоров’я
|
1
|
Фізична культура
|
3
|
|
Разом
|
28,5+3
|
|
Додаткові години на індивідуальні заняття
|
2
|
|
Гранично допустиме навчальне навантаження
|
33
|
|
Всього (без урахування поділу класів на групи)
|
31,5+3
|
Додаток 9
до освітньої програми
Навчальний план
ОЗО Кіцманський ліцей
для 9-их класів
Освітні галузі
|
Навчальні предмети
|
Кількість годин на тиждень у класах
|
||
9а
|
9б
|
9в
|
||
Мови і
літератури
|
Українська мова
|
2+1
|
2+1
|
2+1
|
Українська література
|
2
|
2
|
2
|
|
Іноземна мова
|
3
|
3
|
3
|
|
Зарубіжна література
|
2
|
2
|
2
|
|
Суспільство-
знавство
|
Історія України
|
1,5
|
1,5
|
1,5
|
Всесвітня історія
|
1
|
1
|
1
|
|
Основи правознавства
|
1
|
1
|
1
|
|
Мистецтво
|
Мистецтво
|
1
|
1
|
1
|
Математика
|
Алгебра
|
2+1
|
2+1
|
2+1
|
Геометрія
|
2
|
2
|
2
|
|
Природознавство
|
Біологія
|
2
|
2
|
2
|
Географія
|
1,5
|
1,5
|
1,5
|
|
Фізика
|
3
|
3
|
3
|
|
Хімія
|
2
|
2
|
2
|
|
Технології
|
Трудове навчання
|
1
|
1
|
1
|
Інформатика
|
2
|
2
|
2
|
|
Здоров’я і фізична
культура
|
Основи здоров’я
|
1
|
1
|
1
|
Фізична культура
|
3
|
3
|
3
|
|
Разом
|
30+3
|
30+3
|
30+3
|
|
Додаткові години на індивідуальні заняття
|
1
|
1
|
1
|
|
Індивідуальне заняття з української мови
|
|
|
1
|
|
Індивідуальне заняття з математики
|
1
|
|
|
|
Індивідуальне заняття з іноземної мови
|
|
1
|
|
|
Гранично допустиме навчальне навантаження
|
33
|
33
|
33
|
Додаток 10
до освітньої програми
Навчальний план
Валявської гімназії-філії ОЗО Кіцманський ліцей
для 9 класу
Освітні галузі
|
Навчальні предмети
|
Кількість годин на тиждень
|
9 клас
|
||
Мови і
літератури
|
Українська мова
|
2+1
|
Українська література
|
2
|
|
Іноземна мова
|
3
|
|
Зарубіжна література
|
2
|
|
Суспільство-
знавство
|
Історія України
|
1,5
|
Всесвітня історія
|
1
|
|
Основи правознавства
|
1
|
|
Мистецтво
|
Мистецтво
|
1
|
Математика
|
Алгебра
|
2+1
|
Геометрія
|
2
|
|
Природознавство
|
Біологія
|
2
|
Географія
|
1,5
|
|
Фізика
|
3
|
|
Хімія
|
2
|
|
Технології
|
Трудове навчання
|
1
|
Інформатика
|
2
|
|
Здоров’я і фізична
культура
|
Основи здоров’я
|
1
|
Фізична культура
|
3
|
|
Разом
|
30+3
|
|
Додаткові години на індивідуальні заняття
|
1
|
|
Індивідуальне заняття з географії
|
0,5
|
|
Індивідуальне заняття з історії України
|
0,5
|
|
Гранично допустиме навчальне навантаження
|
33
|