КОНТАКТИ
Кіцманьська Мicька Рада ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ Опорний заклад освіти Кіцманський ліцей Кіцманської міської ради
Публічна Інформація / Освітні Програми, Що Реалізуються В Закладі Освіти Та Перелік Освітніх Компонентів, Що Передбачені Відповідною Освітньою Програмою

Освітня програма ІІ ступеня на 2021-2022 н.р.

09-10-2021, 11:30

  

 
 
CХВАЛЕНО 
Рішення педагогічної ради
Кіцманського ЗЗСО І-ІІІ ст.
(протокол № 1
 від 01 вересня  2021 року)  
      
                       ЗАТВЕРДЖЕНО
                       Наказ Кіцманського ЗЗСО І-ІІІ ст.
                   від 01  вересня  2021 року № __
                       Директор
                       __________ О.І.Марусяк
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Освітня програма
Кіцманського закладу загальної
середньої освіти ІІ ступеня
на 2021/2022 навчальний рік
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Освітня програма Кіцманського закладу загальної середньої освіти ІІ ступеня (базова середня освіта) розроблена на виконання Законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту»,  постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти», наказу МОН України №405 від 20.04.2018 р. «Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня», а також відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 28.08.2021 № 433 «Про окремі питання діяльності закладів загальної середньої освіти у новому 2021/2022 навчальному році»
У Кіцманському закладі загальної середньої освіти ІІ ступеня у 2021/2022 навчальному році відповідно до мережі є 15 класів, у них навчатиметься 410учнів.
Освітня програма базової середньої освіти окреслює підходи до планування й організації закладом освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення учнями обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом базової загальної середньої освіти.
Освітня програма визначає:
-         загальний обсяг навчального навантаження, орієнтовну тривалість і можливі взаємозв’язки окремих предметів, факультативів, курсів за вибором тощо, зокрема їх інтеграції, а також логічної послідовності їх вивчення, які подані в рамках навчальних планів (таблиці 1-5);
-         очікувані результати навчання учнів подані в рамках навчальних програм, перелік яких наведено в таблиці 6; пропонований зміст навчальних програм, які мають гриф «Затверджено Міністерством освіти і науки України» і розміщені на офіційному веб-сайті МОН та ІМЗО (https://imzo.gov.ua/pidruchniki/pereliki/ )
-         рекомендовані форми організації освітнього процесу та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти;
-         вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за цією освітньою програмою.
Загальний обсяг навчального навантаження та орієнтовна тривалість і взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін.
 Загальний обсяг навчального навантаження для учнів 5-9-х класів Кіцманського закладу загальної середньої освіти складає орієнтовно 5845 годин/навчальний рік: для 5-х класів – орієнтовно 1050 годин/навчальний рік, для 6-х класів – орієнтовно 1155 годин/навчальний рік, для 7-х класів – орієнтовно 1172,5 годин/навчальний рік, для 8-х класів– орієнтовно 1207,5 годин/навчальний рік, для 9-х класів – орієнтовно 1180 годин/навчальний рік. Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень окреслено у навчальних планах закладу загальної середньої освіти ІІ ступеня (далі – навчальний план).
Навчальний план дає цілісне уявлення про зміст і структуру другого рівня освіти, встановлює погодинне співвідношення між окремими предметами за роками навчання, визначає гранично допустиме тижневе навантаження учнів. Навчальні плани основної школи передбачають реалізацію освітніх галузей Базового навчального плану Державного стандарту через окремі предмети. Вони охоплюють інваріантну складову, сформовану на державному рівні, та варіативну складову.
Документ містить навчальні плани для Кіцманського закладу загальної середньої освіти ІІ ступеня з українською мовою навчання (відповідно до Таблиці 1 до Типової освітньої програми), затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 405. Вибір таблиці 1 здійснено за побажаннями батьків учнів та дирекції закладу.
Українська мова як державна вивчається у 5-9 класах за освітніми програмами, які враховують мовну підготовку учнів початкової школи.
Варіативна складова навчального плану визначається закладом загальної середньої освіти самостійно, враховуючи особливості організації освітнього процесу та індивідуальні освітні потреби школярів, особливості регіону, рівень навчально-методичного та кадрового забезпечення закладу і відображається в навчальних планах закладу (таблиці 1-4).
У закладі вестимуться електронні класні журнали та електронні щоденники учнів.
Варіативна складова навчальних планів для 5-9 класів використовується на:
-       підсилення предметів інваріантної складової. У такому разі розподіл годин на вивчення тієї чи іншої теми навчальної програми здійснюється вчителем самостійно. Розподіл годин фіксується у календарних планах педагогів. Вчитель зазначає проведені уроки у частині  класного журналу, відведеного для предмета, на підсилення якого використано зазначені години.
Зокрема: у 5-6-х класах підсилено вивчення української мови на 0,5 год., 9-х класах підсилено вивчення української мови на 1 год., у 5-х класах підсилено вивчення математики на 1 год., у 9-х класах підсилено вивчення алгебри на 1 год.
Варіативність змісту базової середньої освіти реалізується також через запровадження в навчальних програмах резервного часу, що створює простір для задоволення освітніх потреб учнів, вирівнювання їх досягнень, розвитку наскрізних умінь, роботи зі здібними учнями тощо.
Запроваджено факультативи та курси за вибором, що розширюють знання з української літератури, української мови, зарубіжної літератури, основ здоров’я:  зокрема: факультатив «Казковими стежками» у 5-х класах по 1 год., збірка програм факультативних курсів для загальноосвітніх навчальних закладів «Зарубіжна література. 5-7 кл.», укладачі Гнаткович Т.Д., Хилинець А.А., Толкошкурова Л.І. , лист ІМЗО від 06.01.2017 № 2.1/10–14);
-         факультатив «Я – моє здоров’я – моє життя» для учнів 6-х класів по 1 год., програма факультативного курсу «Я–моє здоров’я–моє життя» для учнів 6 класів загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Лещук Н.О.), лист ІМЗО від 16.08.2016 № 21.1/12-Г-579
-         факультатив «Міфи народів світу» - у 6-х класах по 1 год., збірка програм факультативних курсів для загальноосвітніх навчальних закладів «Зарубіжна література. 5-7 кл.», укладачі програми Гнаткович Т.Д., Хилинець А.А., Толкошкурова Л.І., лист ІМЗО від 06.01.2017 № 2.1/10–14;
-         факультативи «Сучасна українська літературна мова: морфологія» - у 7 -х класах по 1 год., курс за вибором «Синтаксис простого та простого ускладненого речення» у 8-х класах по 1 год.; програми факультативних курсів з української мови (автори Гнаткович Т., Калинич О., Береш-Попович О., Шкурда М., лист ІМЗО від 04.07.2019 № 22.1/12-Г-551)
-         факультатив «Вчимося жити разом. Програма з розвитку соціальних навичок учнів основної і старшої школи у курсі «Основи здоров’я» (авт. Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. та інші, лист ІМЗО від 13.12.2017 № 21.1/12-Г-813)
-         факультатив «Основи християнської етики» у 5-а, б класах по 1 год., 7-а -0,5 год.,
8-в, г по 1 год. Програма «Основи християнської етики» (1-11 кл.), рекомендована Міністерством освіти і науки України (Лист №1/11-10027 ) від 16 липня 2015 року.
-         індивідуальні заняття проводитимуться з різних предметів зі здібними учнями, яких педагоги закладу готуватимуть до участі у конкурсах та олімпіадах різного рівня та з метою розвитку їх творчих здібностей, а також з метою вирівнювання досягнень учнів з метою корекції знань , зокрема по 1 год. з  математики у  5-в кл.,
8-а, б кл., з англійської мови у 6-б кл., 9-б кл., з інформатики 9-а,б кл., з географії  у 9-а кл.
-         за виробничої необхідності години індивідуальних занять з у 6-а, 6-в, класах по 1 год, у 7-а, 7-в   класах по 0,5 год. , у 8-в, 8-г класах по 1 год. будуть використані для поділу учнів на групи дівчат та хлопців (за гендерною ознакою) при вивченні технологій у 5в, 6в, 7-в, 8-в, 8-г,  класах (Лист МОН України 11.08.2020 № 1/9-430). Оскільки заклад забезпечений висококваліфікованими педагогами трудового навчання та трьома майстернями: з обробки деревини, обробки металу та швейною майстернею, поділ здійснюватиметься для школярів відповідно до матеріально-технічних можливостей шкільних майстерень, інтересів і здібностей учнів;
-         в усіх класах, де виділено на вивчення предметів чи проведення занять по 0,5 години на тиждень, години викладатимуться протягом навчального року.
З метою виконання вимог Державного стандарту навчальні плани закладу освіти містять усі предмети інваріантної складової, передбачені обраним варіантом навчальних планів Типової освітньої програми, затвердженої наказом МОН України.
Збереження здоров’я дітей належить до головних завдань школи. Тому формування навичок здорового способу життя та безпечної поведінки здійснюється не лише в рамках предметів «Фізична культура» та «Основи здоров’я», а інтегрується у змісті всіх предметів інваріантної та варіативної складових навчальних планів.
Змістове наповнення предметів «Фізична культура» та «Трудове навчання» заклад освіти формує самостійно з варіативних модулів відповідно до вікових особливостей учнів, їх інтересів, матеріально-технічної бази навчального закладу, кадрового забезпечення, регіональних традицій та затвердить на засіданні педагогічної ради у серпні 2021 року.
Поділ класів на групи при вивченні окремих предметів, зокрема української мови, інформатики, іноземної мови, трудового навчання здійснюється відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128 «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 6 березня 2002 року за № 229/6517 (зі змінами). Згідно з рішенням органів місцевого самоврядування класи можуть ділитися на групи і при меншій наповнюваності від нормативної, а також при вивченні інших предметів за рахунок зекономлених бюджетних асигнувань та залучення додаткових коштів.
 З метою забезпечення рівного доступу до якісної освіти, з урахуванням стану здоров’я учнів у закладі здійснюватиметься індивідуальна форма здобуття освіти (педагогічний патронаж) для 4 учнів Кіцманського закладу загальної середньої освіти ІІ ступеня, відповідно до Положення про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 10.07.2019 р.№955 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 12 січня 2016 року N 8», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 02 серпня 2019 р. за N 852/33823, заключень ЛКК або ІРЦ, рішення педради № 1 від 31.08.2021 р.
Навчальні плани зорієнтовані на роботу основної школи за 5-денним навчальним тижнем.
Відповідно до статті 10 п.3 Закону України «Про повну загальну середню освіту» 2021/2022 навчальний рік розпочинається 1 вересня 2021 року у День знань – 1 вересня і триває не менше 175 навчальних днів. Навчальні заняття організовуються за семестровою системою:
- І семестр – з 01.09 до 24.12.2021,
- ІІ семестр – з 10.01 до 31.05.2022 р.
 Канікули для учнів проводитимуться (не менше як 30 календарних днів):
-         осінні з 25.10 до 31.10.2021;
-         зимові – 25.12.2021 до 09.01.2022;
-         весняні – 28.03.2021 до 03.04.2021;
-         літні – з дня закінчення навчального року до 01.09.2022 р.
   Для виконання вимоги ст.10 Закону України «Про повну загальну середню освіту» та відповідно до Положення про навчальні екскурсії та навчальну пошуково-дослідницьку практику учнів з 01.06.2022 року по 08.06.2022 року для учнів будуть організовані навчальні екскурсії та навчальна пошуково-дослідницька практика, яка передбачає створення умов для наближення змісту навчальних предметів до реального життя, спостереження та дослідження учнями явищ природи і процесів життєдіяльності суспільства, розширення світогляду школярів, формування в них життєво необхідних компетенцій, посилення практичної та професійно-орієнтаційної спрямованості освітнього процесу.
Зміст та форми організації навчальних екскурсій, а також час її проведення, визначається адміністрацією закладу та затверджується наказом по закладу. 
Необхідною умовою організації навчальних екскурсій та навчально пошуково-дослідницьку практики учнів є дотримання санітарно-гігієнічних вимог та безпека життєдіяльності. Практика є позаурочною спільною діяльністю вчителів та учнів і спрямована на розвиток здібностей здобувачів освіти через свободу творчої, спортивної, оздоровчої, культурної, просвітницької, пошукової, наукової і науково-технічної діяльності тощо.
Тривалість навчальних занять в закладі:  45 хвилин в середній   (початок занять о 09.00 год). Перерви між уроками 10, 15  хвилин, що передбачено Санітарним регламентом для закладів загальної середньої освіти
            В закладі протягом навчального року незалежно від організованих форм навчання вестимуться електронні журнали та електронні щоденники.
На початку 2021/2022 навчального року, задля забезпечення якісного виконання освітніх програм в умовах очного та/або дистанційного навчання, вчителі закладу приділятимуть більше уваги традиційному повторенню вивченого матеріалу за минулий рік, буде запроваджено «коригуюче навчання».Тривалість періоду такого навчання кожен вчитель визначає самостійно: попередньо планує з урахуванням досвіду організації дистанційного навчання в минулому році, вносить певні корективи до плану після проведення діагностичних робіт.
У зв’язку із світовим викликом щодо епідеміологічної ситуації та необхідністю введення карантинних заходів для запобігання поширенню вірусних хвороб, під час планування організаційних заходів, що забезпечують освітній процес, у тому числі і під час календарно тематичного планування з предметів, учителі враховуватимуть можливість організації освітнього процесу в межах навчального року в умовах карантину. За необхідності у закладі здійснюється організація дистанційного навчання.  Педагоги закладу організовують дистанційне навчання за допомогою: поєднання онлайн-занять через платформи Zoom, Meet, Google Classroom, вайбер та заздалегідь записаних відеоуроків, презентацій. Можна використовувати зовнішні освітні ресурси; ретельно підібрані завдання для самостійної роботи із подальшою перевіркою; використовувати безкоштовні веб-сервери та платформи. Надзвичайно важливою є чітка система організації навчання в закладі з самостійним опрацюванням матеріалу (розклад, критерії оцінювання, узгодження кількості контрольних робіт (не більше 3 на тиждень), врахування вікових особливостей щодо виконання домашніх завдань). Домашні завдання мають бути посильними для самостійного виконання дітьми (мати чіткі поради та інструкції). У  період  дистанційного навчання продовжуватиметься навчання педагогів у напрямі опанування інформаційними технологіями та їх ефективного використання в роботі, вдосконалюватимуться цифрові компетентності, які активізують пізнавальний інтерес учнів до матеріалів, розміщених на освітніх електронних ресурсах. Актуальність даного питання підтверджена використанням дистанційної форми навчання в період карантинних заходів минулого навчального року. Доцільною формою навчання є також розміщення записів відеоуроків з різних навчальних предметів, презентацій, відеоконференцій, інформування учнів та батьків про освітні ресурси, що сприяють кращому засвоєнню знань учнів із різними рівнями підготовки, через мереже закладу та електронні щоденники. Оскільки у закладі протягом 2021/2022 навчального року, незалежно від організованих форм навчання вестимуться електронні журнали та електронні щоденники вайбер-групи кожного класу, то учителі чітко прописуватимуть домашні завдання,  інструкції до завдань та посилання на  навчальні матеріали та ресурси Інтернету. Задля забезпечення якісного виконання освітніх програм в умовах очного, дистанційного та змішаного навчання під час календарно-тематичного планування у навчальних програмах і календарно-тематичних планах педагоги виділятимуть ключові теми, на яких ґрунтується подальше опрацювання програмового матеріалу. Це дозволить без порушення системи програмових вимог ущільнювати, оптимізувати вивчення предмета, концентрувати увагу на відпрацюванні позицій, що мають забезпечити якісну самостійну роботу учнів в умовах дистанційного та/або змішаного навчання. Під час вибору на початку навчального року навчально-методичного комплексу для вивчення предмета дирекція та вчителі передбачили можливості використання засобів та інструментарію дистанційного, очного та/або змішаного навчання. Важливим є формування у здобувачів освіти уміння вчитися з використанням ІТ, а в учителів- уміння організувати цей процес. Все це є пріоритетним освітнім завданням у 2021/2022навчальному році.
Оцінювання результатів навчання учнів у закладах загальної середньої освіти урегульовано такими документами: - Закон України «Про повну загальну середню освіту» (стаття 17); Порядком переведення учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти до наступного класу, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України 14.07.2015 № 762 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 08.05.2019 № 621), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 30.07.2015 за № 924/27369; та Інструкцію з ведення класного журналу 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 03.06.2006 № 496.
         Закінчується навчальний рік підсумковим оцінюванням навчальних досягнень учнів 5-9-х класів та проведенням державної підсумкової атестації випускників базової школи, відповідно до вимог статті 17 Закону України «Про повну загальну середню освіту».
Очікувані результати навчання здобувачів освіти.
Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті, визначено завдання, які має реалізувати вчитель/вчителька у рамках кожної освітньої галузі. Результати навчання повинні робити внесок у формування ключових компетентностей учнів.
№ з/п
Ключові компетентності
Компоненти
1
Спілкування державною (і рідною — у разі відмінності) мовами
Уміння: ставити запитання і розпізнавати проблему; міркувати, робити висновки на основі інформації, поданої в різних формах (у текстовій формі, таблицях, діаграмах, на графіках); розуміти, пояснювати і перетворювати тексти задач (усно і письмово), грамотно висловлюватися рідною мовою; доречно та коректно вживати в мовленні термінологію з окремих предметів, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень; уникнення невнормованих іншомовних запозичень у спілкуванні на тематику окремого предмета; поповнювати свій словниковий запас.
Ставлення: розуміння важливості чітких та лаконічних формулювань.
Навчальні ресурси: означення понять, формулювання властивостей, доведення правил, теорем
2
Спілкування іноземними мовами
Уміння:здійснювати спілкування в межах сфер, тем і ситуацій, визначених чинною навчальною програмою; розуміти на слух зміст автентичних текстів; читати і розуміти автентичні тексти різних жанрів і видів із різним рівнем розуміння змісту; здійснювати спілкування у письмовій формі відповідно до поставлених завдань; використовувати у разі потреби невербальні засоби спілкування за умови дефіциту наявних мовних засобів; ефективно взаємодіяти з іншими усно, письмово та за допомогою засобів електронного спілкування.
Ставлення:критично оцінювати інформацію та використовувати її для різних потреб; висловлювати свої думки, почуття та ставлення; адекватно використовувати досвід, набутий у вивченні рідної мови та інших навчальних предметів, розглядаючи його як засіб усвідомленого оволодіння іноземною мовою; обирати й застосовувати доцільні комунікативні стратегії відповідно до різних потреб; ефективно користуватися навчальними стратегіями для самостійного вивчення іноземних мов.
Навчальні ресурси:підручники, словники, довідкова література, мультимедійні засоби, адаптовані іншомовні тексти.
3
Математична компетентність
Уміння: оперувати текстовою та числовою інформацією; встановлювати відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо); розв’язувати задачі, зокрема практичного змісту; будувати і досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об’єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати; прогнозувати в контексті навчальних та практичних задач; використовувати математичні методи у життєвих ситуаціях.
Ставлення: усвідомлення значення математики для повноцінного життя в сучасному суспільстві, розвитку технологічного, економічного й оборонного потенціалу держави, успішного вивчення інших предметів.
Навчальні ресурси: розв’язування математичних задач, і обов’язково таких, що моделюють реальні життєві ситуації
4
Основні компетентності у природничих науках і технологіях
Уміння: розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі; будувати та досліджувати природні явища і процеси; послуговуватися технологічними пристроями.
Ставлення: усвідомлення важливості природничих наук як універсальної мови науки, техніки та технологій. Усвідомлення ролі наукових ідей в сучасних інформаційних технологіях
Навчальні ресурси: складання графіків та діаграм, які ілюструють функціональні залежності результатів впливу людської діяльності на природу
5
Інформаційно-цифрова компетентність
Уміння: структурувати дані; діяти за алгоритмом та складати алгоритми; визначати достатність даних для розв’язання задачі; використовувати різні знакові системи; знаходити інформацію та оцінювати її достовірність; доводити істинність тверджень.
Ставлення: критичне осмислення інформації та джерел її отримання; усвідомлення важливості інформаційних технологій для ефективного розв’язування математичних задач.
Навчальні ресурси: візуалізація даних, побудова графіків та діаграм за допомогою програмних засобів
6
Уміння вчитися впродовж життя
Уміння: визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети; організовувати та планувати свою навчальну діяльність; моделювати власну освітню траєкторію, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності; доводити правильність власного судження або визнавати помилковість.
Ставлення: усвідомлення власних освітніх потреб та цінності нових знань і вмінь; зацікавленість у пізнанні світу; розуміння важливості вчитися впродовж життя; прагнення до вдосконалення результатів своєї діяльності.
Навчальні ресурси: моделювання власної освітньої траєкторії
7
Ініціативність і підприємливість
Уміння: генерувати нові ідеї, вирішувати життєві проблеми, аналізувати, прогнозувати, ухвалювати оптимальні рішення; використовувати критерії раціональності, практичності, ефективності та точності, з метою вибору найкращого рішення; аргументувати та захищати свою позицію, дискутувати; використовувати різні стратегії, шукаючи оптимальних способів розв’язання життєвого завдання.
Ставлення: ініціативність, відповідальність, упевненість у собі; переконаність, що успіх команди – це й особистий успіх; позитивне оцінювання та підтримка конструктивних ідей інших.
Навчальні ресурси: завдання підприємницького змісту (оптимізаційні задачі)
8
Соціальна і громадянська компетентності
Уміння: висловлювати власну думку, слухати і чути інших, оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів; аргументувати та відстоювати свою позицію; ухвалювати аргументовані рішення в життєвих ситуаціях; співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль в командній роботі; аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет; орієнтуватися в широкому колі послуг і товарів на основі чітких критеріїв, робити споживчий вибір, спираючись на різні дані.
Ставлення: ощадливість і поміркованість; рівне ставлення до інших незалежно від статків, соціального походження; відповідальність за спільну справу; налаштованість на логічне обґрунтування позиції без передчасного переходу до висновків; повага до прав людини, активна позиція щодо боротьби із дискримінацією.
Навчальні ресурси: завдання соціального змісту
9
Обізнаність і самовираження у сфері культури
Уміння: грамотно і логічно висловлювати свою думку, аргументувати та вести діалог, враховуючи національні та культурні особливості співрозмовників та дотримуючись етики спілкування і взаємодії; враховувати художньо-естетичну складову при створенні продуктів своєї діяльності (малюнків, текстів, схем тощо).
Ставлення:культурна самоідентифікація, повага до культурного розмаїття у глобальному суспільстві; усвідомлення впливу окремого предмета на людську культуру та розвиток суспільства.
Навчальні ресурси:математичні моделі в різних видах мистецтва
10
Екологічна грамотність і здорове життя
Уміння: аналізувати і критично оцінювати соціально-економічні події в державі на основі різних даних; враховувати правові, етичні, екологічні і соціальні наслідки рішень; розпізнавати, як інтерпретації результатів вирішення проблем можуть бути використані для маніпулювання.
Ставлення:усвідомлення взаємозв’язку кожного окремого предмета та екології на основі різних даних; ощадне та бережливе відношення до природніх ресурсів, чистоти довкілля та дотримання санітарних норм побуту; розгляд порівняльної характеристики щодо вибору здорового способу життя; власна думка та позиція до зловживань алкоголю, нікотину тощо.
Навчальні ресурси: навчальні проєкти, завдання соціально-економічного, екологічного змісту; задачі, які сприяють усвідомленню цінності здорового способу життя
Такі ключові компетентності, як уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності можуть формуватимуться відразу засобами усіх предметів. Виокремлення в навчальних програмах таких наскрізних ліній ключових компетентностей як «Екологічна безпека й сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність» спрямоване наформування в учнів здатності застосовувати знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях. Наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, окремих предметів та предметних циклів; їх необхідно враховувати при формуванні шкільного середовища. Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях.
Навчання за наскрізними лініями реалізується насамперед через:
-         організацію навчального середовища — зміст та цілі наскрізних тем враховуються при формуванні духовного, соціального і фізичного середовища навчання;
-         окремі предмети, виходячи із наскрізних тем при вивченні предмета проводяться відповідні трактовки, приклади і методи навчання, реалізуються надпредметні, міжкласові та загальношкільні проєкти. Роль окремих предметів при навчанні за наскрізними темами різна і залежить від цілей і змісту окремого предмета та від того, наскільки тісно той чи інший предметний цикл пов’язаний із конкретною наскрізною темою;
-         предмети за вибором; роботу в проєктах; позакласну навчальну роботу і роботу гуртків.
 
Наскрізна лінія
Коротка характеристика
Екологічна безпека й сталий розвиток
Формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь.
Проблематика наскрізної лінії реалізується через завдання з реальними даними про використання природних ресурсів, їх збереження та примноження. Аналіз цих даних сприяє розвитку бережливого ставлення до навколишнього середовища, екології, формуванню критичного мислення, вміння вирішувати проблеми, критично оцінювати перспективи розвитку навколишнього середовища і людини. Можливі уроки на відкритому повітрі.
Громадянська відповідальність
Сприятиме формуванню відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства. Ця наскрізна лінія освоюється в основному через колективну діяльність (дослідницькі роботи, роботи в групі, проєкти тощо), яка поєднує окремі предмети між собою і розвиває в учнів готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок. Вивчення окремого предмета має викликати в учнів якомога більше позитивних емоцій, а її зміст — бути націленим на виховання порядності, старанності, систематичності, послідовності, посидючості і чесності. Приклад вчителя покликаний зіграти важливу роль у формуванні толерантного ставлення до товаришів, незалежно від рівня навчальних досягнень.
Здоров’я і безпека
Завданням наскрізної лінії є становлення учня як емоційно стійкого члена суспільства, здатного вести здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище.
Реалізується через завдання з реальними даними про безпеку і охорону здоров’я (текстові завдання, пов’язані з середовищем дорожнього руху, рухом пішоходів і транспортних засобів). Варто звернути увагу на проблеми, пов’язані із ризиками для життя і здоров’я. Вирішення проблем, знайдених з «ага-ефектом», пошук оптимальних методів вирішення і розв’язування задач тощо, здатні викликати в учнів чимало радісних емоцій.
Підприємливість і фінансова грамотність
Наскрізна лінія націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння учнями практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо).
Ця наскрізна лінія пов’язана з розв’язуванням практичних завдань щодо планування господарської діяльності та реальної оцінки власних можливостей, складання сімейного бюджету, формування економного ставлення до природних ресурсів.
Необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість. Доцільно, де це можливо, не лише показувати виникнення факту із практичної ситуації, а й по можливості створювати умови для самостійного виведення нового знання, перевірці його на практиці і встановлення причинно-наслідкових зв’язків шляхом створення проблемних ситуацій, організації спостережень, дослідів та інших видів діяльності. Формуванню ключових компетентностей сприяє встановлення та реалізація в освітньому процесі міжпредметних і внутрішньо-предметних зв’язків, а саме: змістово-інформаційних, операційно-діяльнісних і організаційно-методичних. Їх використання посилює пізнавальний інтерес учнів до навчання і підвищує рівень їхньої загальної культури, створює умови для систематизації навчального матеріалу і формування наукового світогляду. Учні набувають досвіду застосування знань на практиці та перенесення їх в нові ситуації.
Вимоги до осіб, які можуть розпочинати здобуття базової середньої освіти.Базова середня освіта здобувається, як правило, після здобуття початкової освіти. Діти, які здобули початкову освіту на 1 вересня поточного навчального року повинні розпочинати здобуття базової середньої освіти цього ж навчального року.
Особи з особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття базової середньої освіти за інших умов (педагогічний патронаж чи сімейне навчання).
Перелік освітніх галузей. Освітню програму укладено за такими освітніми галузями:
Мови і літератури
Суспільствознавство
Мистецтво
Математика
Природознавство
Технології
Здоров’я і фізична культура
Логічна послідовність вивчення предметів розкривається у відповідних навчальних програмах (таблиця 6)
Рекомендовані форми організації освітнього процесу.
Основними формами організації освітнього процесу є різні типи уроку:
-         формування компетентностей;
-         розвитку компетентностей;
-         перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей;
-         корекції основних компетентностей;
-         комбінований урок.
Також формами організації освітнього процесу можуть бути екскурсії, віртуальні подорожі, уроки-семінари, конференції, форуми, спектаклі, брифінги, квести, інтерактивні уроки (уроки-«суди», урок-дискусійна група, уроки з навчанням одних учнів іншими тощо), інтегровані уроки, проблемний урок, відео-уроки тощо. З метою засвоєння нового матеріалу та розвитку компетентностей крім уроку проводяться навчально-практичні заняття. Ця форма організації поєднує виконання різних практичних вправ, експериментальних робіт відповідно до змісту окремих предметів, менш регламентована й має акцент на більшій самостійності учнів в експериментальній та практичній діяльності. Досягнуті компетентності учні можуть застосувати на практичних заняттях і заняттях практикуму. Практичне заняття – це така форма організації, в якій учням надається можливість застосовувати отримані ними знання у практичній діяльності. Експериментальні завдання, передбачені змістом окремих предметів, виконуються на заняттях із практикуму (виконання експериментально-практичних робіт). Оглядова конференція (для 8-9 класів) повинна передбачати обговорення ключових положень вивченого матеріалу, учнем розкриваються нові узагальнюючі підходи до його аналізу. Оглядова конференція може бути комплексною, тобто реалізувати міжпредметні зв’язки в узагальненні й систематизації навчального матеріалу. Оглядова екскурсія припускає цілеспрямоване ознайомлення учнів з об’єктами та спостереження процесів з метою відновити та систематизувати раніше отримані знання. Функцію перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей виконує навчально-практичне заняття. Учні одержують конкретні завдання, з виконання яких звітують перед учителем. Практичні заняття та заняття практикуму також можуть проводитися з метою реалізації контрольних функцій освітнього процесу. На цих заняттях учні самостійно виготовляють вироби, проводять виміри та звітують про виконану роботу.
Можливо проводити заняття в малих групах, бригадах і ланках (у тому числі робота учнів у парах змінного складу) за умови, що окремі учні виконують роботу консультантів, тобто тих, хто навчає малу групу.
Екскурсії (при очному та змішаному навчанні учнів у закладі) в першу чергу покликані показати учням практичне застосування знань, отриманих при вивченні змісту окремих предметів (можливо поєднувати зі збором учнями по ходу екскурсії матеріалу для виконання визначених завдань).
Учні можуть самостійно знімати та монтувати відеофільми (під час відео-уроку) за умови самостійного розроблення сюжету фільму, підбору матеріалу, виконують самостійно розподілені ролі та аналізують виконану роботу.
Форми організації освітнього процесу можуть уточнюватись та розширюватись у змісті окремих предметів за умови виконання державних вимог Державного стандарту та окремих предметів протягом навчального року.
Вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах окремих предметів.
Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти. Система внутрішнього забезпечення якості складається з наступних компонентів:
-         кадрове забезпечення освітньої діяльності;
-         навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності;
-         матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності;
-         якість проведення навчальних занять;
-         моніторинг досягнення учнями результатів навчання (компетентностей).
Завдання системи внутрішнього забезпечення якості освіти:
-         оновлення методичної бази освітньої діяльності;
-         контроль за виконанням навчальних планів та освітньої програми, якістю знань, умінь і навичок учнів, розробка рекомендацій щодо їх покращення;
-         моніторинг та оптимізація соціально-психологічного середовища закладу освіти;
-         створення необхідних умов для підвищення фахового кваліфікаційного рівня педагогічних працівників.     
 Освітня програма закладу базової середньої освіти передбачає досягнення учнями результатів навчання (компетентностей), визначених Державним стандартом. Освітня програма закладу освіти та перелік освітніх компонентів, що передбачені відповідною освітньою програмою, оприлюднюються на веб-сайті закладу освіти або на веб-сайті його засновника.
На основі освітньої програми складено та затверджено навчальний план Кіцманського закладу загальної середньої освіти ІІ ступеня, що конкретизує організацію освітнього процесу.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                                                                                     
 
 
 
                                                                                                                      
 
 
 
 
 
 
 
                                                                                                                      Таблиця1
                                                                                                             до освітньої програми                             
                                                                                                   ЗАТВЕРДЖУЮ
                                                                                       Директор
Кіцманського ЗЗСО І-ІІІ ст.
 
____________ О.І.Марусяк
01 вересня 2021 р
 
Навчальний план  Кіцманського ЗЗСО І-ІІІ ступенів
для 5-их класів
Освітні галузі
    Навчальні предмети
Кількість годин на тиждень
Мови і літератури
Українська мова
3,5+0,5
3,5+0,5
3,5+0,5
Українська література
2
2
2
Іноземна мова
3
3
3
Зарубіжна література
2
2
2
Суспільство-    знавство
Історія України
1
1
1
Всесвітня історія
-
-
-
Основи правознавства
-
-
-
Мистецтво
Музичне мистецтво
1
1
1
Образотворче мистецтво
1
1
1
Мистецтво
-
-
-
Математика
Математика
4+1
4+1
4+1
Алгебра
-
-
-
Геометрія
-
-
-
Природо-     знавство
Природознавство
2
2
2
Біологія
-
-
-
Географія
-
-
-
Фізика
-
-
-
Хімія
-
-
-
Технології
Трудове навчання
2
2
2
Інформатика
1
1
1
Здоров’я і фізична культура
Основи здоров’я
1
1
1
Фізична культура
3
3
3
Разом
23,5+3+1,5
23,5+3+1,5
23,5+3+1,5
Додаткові години на навчальні предмети, факультативи, індивідуальні заняття
3,5
3,5
3,5
Факультатив «Казковими стежками»
1
1
1
Індивідуальні заняття
 
 
 
Основи християнської етики
1
1
 
Математика
 
 
1
Гранично допустиме навчальне навантаження
28
28
28
Всього (без урахування поділу класів на групи)
27+3
27+3
27+3
 
 
                                                                                                                      Таблиця 2
                                                                                                             до освітньої програми                            
                                                                                                   ЗАТВЕРДЖУЮ
                                                                                       Директор
Кіцманського ЗЗСО І-ІІІ ст.
                                                                                                                     ____________ О.І.Марусяк
01 вересня 2021 р
Навчальний план  Кіцманського ЗЗСО І-ІІІ ступенів
для 6-их класів
 
Освітні галузі
Навчальні предмети
Кількість годин на тиждень
Мови і літератури
Українська мова
3,5+0,5
3,5+0,5
3,5+0,5
Українська література
2
2
2
Іноземна мова
3
3
3
Зарубіжна література
2
2
2
Суспільство    знавство
Історія України
1
1
1
Всесвітня історія
1
1
1
Основи правознавства
-
-
-
Мистецтво
Музичне мистецтво
1
1
1
Образотворче мистецтво
1
1
1
Мистецтво
-
-
-
Математика
Математика
4
4
4
Алгебра
-
-
-
Геометрія
-
-
-
Природо-     знавство
Природознавство
-
-
-
Біологія
2
2
2
Географія
2
2
2
Фізика
-
-
-
Хімія
-
-
-
Технології
Трудове навчання
2
2
2
Інформатика
1
1
1
Здоров’я і фізична культура
Основи здоров’я
1
1
1
Фізична культура
3
3
3
Разом
26,5+3+ 0,5
26,5+3+ 0,5
26,5+3+ 0,5
Додаткові години на навчальні предмети, факультативи, індивідуальні заняття
3,5
3,5
3,5
Факультатив«Я-моє здоров’я-моє життя»
 1
 1
 1
Факультатив "Міфи народів світу»
1
1
1
Індивідуальні заняття
 
 
 
Трудове навчання
1
 
1
Англійська мова
 
1
 
Гранично допустиме навчальне навантаження
31
31
31
Всього (без урахування поділу класів на групи)
30+3
30+3
30+3
                                                                                                                      
                                                                                                                      Таблиця 3
                                                                                                             до освітньої програми                            
                                                                                                   ЗАТВЕРДЖУЮ
                                                                                       Директор
Кіцманського ЗЗСО І-ІІІ ст.
                                                                                                                     ____________ О.І.Марусяк
01 вересня 2021 р
Навчальний план  Кіцманського ЗЗСО І-ІІІ ступенів
для 7-их класів  
Освітні галузі
Навчальні предмети
Кількість годин на тиждень
Мови і літератури
Українська мова
2,5
2,5
2,5
Українська література
2
2
2
Іноземна мова
3
3
3
Зарубіжна література
2
2
2
Суспільство    знавство
Історія України
1
1
1
Всесвітня історія
1
1
1
Основи правознавства
 -
 -
 -
Мистецтво
Музичне мистецтво
1
1
1
Образотворче мистецтво
1
1
1
Мистецтво
 -
 -
 -
Математика
Математика
 -
 -
 -
Алгебра
2
2
2
Геометрія
2
2
2
Природо-     знавство
Природознавство
 -
 -
 -
Біологія
2
2
2
Географія
2
2
2
Фізика
2
2
2
Хімія
1,5
1,5
1,5
Технології
Трудове навчання
1
1
1
Інформатика
1
1
1
Здоров’я і фізична культура
Основи здоров’я
1
1
1
Фізична культура
3
3
3
Разом
28+3
28+3
28+3
Додаткові години на навчальні предмети, факультативи, індивідуальні заняття
2,5
2,5
2,5
Факультатив«Сучасна українська літературна мова: морфологія»
1
1
1
Факультатив«Вчимося жити разом. Програма з розвитку соціальних навичок учнів основної і старшої школи у курсі «Основи здоров’я»
1
1
1
Факультатив«Основи християнської етики»
0,5
 
 
Індивідуальні заняття
 
 
 
Трудове навчання
 
0,5
0,5
Гранично допустиме навчальне навантаження
32
32
32
Всього (без урахування поділу класів на групи)
30,5+3
30,5+3
30,5+3
 
                                                                                                                      Таблиця 4
                                                                                                             до освітньої програми                            
                                                                                                   ЗАТВЕРДЖУЮ
                                                                                       Директор
Кіцманського ЗЗСО І-ІІІ ст.
                                                                                                                     ____________ О.І.Марусяк
01 вересня 2021 р
 
Навчальний план  Кіцманського ЗЗСО І-ІІІ ступенів
для 8-их класів  
 
 
Кількість годин на тиждень у класах
Освітні галузі
Навчальні предмети
Мови і
літератури
 
 
Українська мова
2
2
2
2
Українська література
2
2
2
2
Іноземна мова
3
3
3
3
Зарубіжна література
2
2
2
2
Суспільство-  
знавство
Історія України
1,5
1,5
1,5
1,5
Всесвітня історія
1
1
1
1
Основи правознавства
 -
 -
 -
 -
 Мистецтво 
Музичне мистецтво
 -
 -
 -
 -
Образотворче мистецтво
 -
 -
 -
 -
Мистецтво
1
1
1
1
Математика
 
Математика
 -
 -
 -
 -
Алгебра
2
2
2
2
Геометрія
2
2
2
2
Природо-
знавство
 
 
 
Природознавство
 -
 -
 -
 -
Біологія
2
2
2
2
Географія
2
2
2
2
Фізика
2
2
2
2
Хімія
2
2
2
2
Технології
 
Трудове навчання
1
1
1
1
Інформатика
2
2
2
2
Здоров’я і фізична
Основи здоров’я
1
1
1
1
культура
Фізична культура
3
3
3
3
Разом
28,5+3
28,5+3
28,5+3
28,5+3
Додаткові години на навчальні предмети, факультативи, індивідуальні заняття
3
3
3
3
Курс за вибором «Синтаксис простого та простого ускладненого речення»
1
1
1
1
Факультатив «Основи християнської етики»
 
 
1
1
Індивідуальні заняття
 
 
 
 
Трудове навчання
 
 
1
1
Англійська мова
1
1
 
 
Математика
1
1
 
 
Гранично допустиме навчальне навантаження
33
33
33
33
Всього (без урахування поділу класів на групи)
31,5+3
31,5+3
31,5+3
31,5+3
 
                                                                                                                     Таблиця 5
                                                                                                             до освітньої програми                            
                                                                                                   ЗАТВЕРДЖУЮ
                                                                                       Директор
Кіцманського ЗЗСО І-ІІІ ст.
                                                                                                                     ____________ О.І.Марусяк
01 вересня 2021 р
Навчальний план  Кіцманського ЗЗСО І-ІІІ ступенів
для 9-их класів   
 
 
Кількість годин на тиждень у класах
Освітні галузі
Навчальні предмети
Мови і
літератури
 
 
Українська мова
2+1
2+1
Українська література
2
2
Іноземна мова
3
3
Зарубіжна література
2
2
Суспільство-  
знавство
Історія України
1,5
1,5
Всесвітня історія
1
1
Основи правознавства
1
1
 
Музичне мистецтво
 -
 -
Мистецтво
 
 
Образотворче мистецтво
 -
 -
Мистецтво
1
1
Математика
 -
 -
Математика
 
Алгебра
2+1
2+1
Геометрія
2
2
Природо-
знавство
 
 
 
Природознавство
 -
 -
Біологія
2
2
Географія
1,5
1,5
Фізика
3
3
Хімія
2
2
Технології
 
Трудове навчання
1
1
Інформатика
2
2
Здоров’я і фізична
культура
Основи здоров’я
1
1
Фізична культура
3
3
Разом
30+3+2
30+3+2
Додаткові години на навчальні предмети, факультативи, індивідуальні заняття
3
3
Інформатика
1
1
Гранично допустиме навчальне навантаження
33
33
Всього (без урахування поділу класів на групи)
33+3
33+3
 
 
 
 
                                                                                                                     
                                                                                                                     Таблиця 6
                                                                                                             до освітньої програми                            
                                                                                                   ЗАТВЕРДЖУЮ
                                                                                       Директор
Кіцманського ЗЗСО І-ІІІ ст.
                                                                                                                     ____________ О.І.Марусяк
01 вересня 2021 р
Перелік навчальних програм, курсів за вибором та факультативів
для учнів закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня
(програми предметів затверджені наказом МОН від 07.06.2017 № 804 )
№ п/п
Назва навчальної програми
1.                    
Українська мова
2.                    
Українська література
3.                    
Біологія
4.                    
Всесвітня історія
5.                    
Географія
6.                    
Зарубіжна література
7.                    
Інформатика
8.                    
Історія України
9.                    
Математика
10.                
Мистецтво
11.                
Основи здоров’я
12.                
Природознавство
13.                
Трудове навчання
14.                
Фізика
15.                
Фізична культура
16.                
Хімія
17.                
Англійська мова
18.                
Факультатив «Казковими стежками», Лист ІМЗО від 06.01.2017 № 2.1/10--14)
Збірка програм факультативних курсів для загальноосвітніх навчальних закладів "Зарубіжна література. 5-7 кл." (укладачі Гнаткович Т.Д., Хилинець А.А., Толкошкурова Л.І.)
19.                
Факультатив «Міфи народів світу»
Збірка програм факультативних курсів для загальноосвітніх навчальних закладів "Зарубіжна література. 5-7 кл." (укладачі Гнаткович Т.Д., Хилинець А.А., Толкошкурова Л.І.) , Лист ІМЗО від 06.01.2017 № 2.1/10--14)
20.                
Факультатив «Вчимося жити разом. Програма з розвитку соціальних навичок учнів основної і старшої школи у курсі «Основи здоров’я» (авт. Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. та інші), Лист ІМЗО від 13.12.2017 № 21.1/12-Г-813
21.                
Факультатив «Сучасна українська літературна мова: морфологія»
Курс за вибором «Синтаксис простого та простого ускладненого речення» , Програми факультативних курсів з української мови (автори Гнаткович Т., Калинич О., Береш-Попович О., Шкурда М.) , Лист ІМЗО від 04.07.2019 № 22.1/12-Г-551
22.                
Факультатив «Основи християнської етики». Програма «Основи християнської етики» (1-11 кл.), рекомендована Міністерством освіти і науки України (Лист №1/11-10027 ) від 16 липня 2015 року
 
 

ПЕРЕЙТИ ДО РОЗДІЛУ ОСВІТНІ ПРОГРАМИ, ЩО РЕАЛІЗУЮТЬСЯ В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ ТА ПЕРЕЛІК ОСВІТНІХ КОМПОНЕНТІВ, ЩО ПЕРЕДБАЧЕНІ ВІДПОВІДНОЮ ОСВІТНЬОЮ ПРОГРАМОЮ →